Sea Cheetah, start-up z Miami, ujawnił projekt ekranoplanu zasilanego wodorem. Przedsiębiorstwo kończy budowę jego demonstratora technologii. Docelowy pojazd ma służyć do przewozów pasażerskich i towarowych.
Według projektanta, dostawy seryjnych ekranoplanów miałyby rozpocząć się już w ostatnim kwartale 2026. Do tego czasu Sea Cheetah zamierza uzyskać certyfikację pojazdu zgodnie z wymogami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Z ujawnionych informacji wynika, że 17-tonowy ekranoplan będzie zabierał maksymalny ładunek 2,5 t. Oznacza to możliwość przewozu do 20 pasażerów z bagażami. Przewidywany zasięg pojazdu wynosi około 780 km, a prędkość przelotowa 240 km.
W fazie za- i wyładunku ekranoplan będzie pływać. W czasie lotu ma poruszać się ok. 3 m nad wodą. W razie potrzeby będzie jednak mógł wznieść się wyżej, by ominąć niespodziewaną przeszkodę.
30 września Sea Cheetah ogłosił partnerstwo z francuską H3 Dynamics. Wspólnie mają opracować sposób wydajnego tankowania ekranoplanów. Głównym celem współpracy jest opracowanie modułów H2Hub, które będą przechowywać paliwo wodorowe w dogodnych z punktu widzenia eksploatacji sieci transportowych.