Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa na rozbudowę wrocławskiego lotniska

Lotnictwo cywilne, Infrastruktura, 13 października 2024

W czwartek, 10 października 2024 zarząd Portu Lotniczego Wrocław podpisał z przedsiębiorstwem Strabag Infrastruktura Południe wartą 376 878 387 zł netto (463 560 416 zł brutto) umowę na największą w historii tego lotniska rozbudowę infrastruktury portu lotniczego.

Obecnie wrocławski port lotniczy jest w stanie obsługiwać równolegle około 16 statków powietrznych, natomiast po zakończeniu pierwszego etapu rozbudowy liczba ta ma wzrosnąć do 28 / Zdjęcie: Port Lotniczy Wrocław

W ramach tego przedsięwzięcia w ciągu najbliższych 26 miesięcy ma powstać: nowa płyta postojowa dla 12 samolotów, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 km droga kołowania i nowa płaszczyzna do odladzania statków powietrznych. Dodatkowo, wyremontowane i przebudowane mają zostać też istniejące drogi kołowania.

Pomimo szczegółowego planowania i dużego doświadczenia w realizacji podobnych inwestycji zarówno zespołu projektowego, jak i wykonawcy prac, na pewnym etapie inwestycji ze względów bezpieczeństwa konieczne będzie wstrzymanie operacji lotniczych w okresie od 26 października do 4 grudnia 2025.

Przerwa będzie wynikać z konieczności połączenia nowobudowanej drogi szybkiego zjazdu i trzech innych prostopadłych dróg kołowania z istniejącą drogą startową.

Konieczność rozbudowy infrastruktury wrocławskiego portu lotniczego wynika z faktu, iż obecny terminal pasażerski i reszta infrastruktury lotniskowej była projektowana z założeniem obsługi niespełna 4 mln pasażerów rocznie, natomiast jeżeli do końca tego roku utrzyma się obecna dynamika wzrostu, to w 2024 we Wrocławiu zostanie odprawione niemal 4,5 mln podróżnych, a w kolejnych latach pasażerów będzie nadal przybywać.

Dlatego władze portu lotniczego podjęły decyzję o rozpoczęciu programu inwestycyjnego, którego pierwszym etapem jest rozbudowa części operacyjnej wrocławskiego lotniska.

Prace budowlane powinny rozpocząć się jeszcze w październiku bieżącego roku, a ich zakończenie planowane jest w grudniu 2026. Projekt pierwszego etapu rozbudowy wrocławskiego lotniska został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach programu CEF2 na lata 2021 – 2027 kwotą 175 mln zł.

Po zakończeniu realizacji tej inwestycji, ma ruszyć drugi etap rozbudowy wrocławskiego lotniska, obejmującyrozbudowę terminala pasażerskiego i parkingów. Obecnie szacowane są koszty tej inwestycji, ale według zapowiedzi władz portu lotniczego niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na projekt, a pierwsze prace będą mogły rozpocząć się w już 2025.

Po zakończeniu drugiego etapu rozbudowy, wrocławskie lotnisko ma uzyskać przepustowość na poziomie od 8 do 10 mln pasażerów rocznie, czyli dwukrotnie więcej niż teraz.

Według prezesa zarządu Spółki Akcyjnej Port Lotniczy Wrocław Karola Przywary, rozbicie inwestycji na dwa etapy jest korzystne nie tylko od strony biznesowej dla spółki, ale również dla pasażerów.

W 2016 przedsiębiorstwo Strabag przeprowadziło na Wrocławskim lotnisku remont drogi startowej połączony z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 wybudowało płytę do odladzania samolotów. Grupa Strabag w przeszłości modernizowała także lotniska w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi i Poznaniu oraz pasy startowe wielu lotnisk wojskowych (Rekord we Wrocławiu, 2024-06-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.