Istniejąca od 2021 chińska Air White Whale zaprezentowała prototyp bezzałogowca transportowego W5000 (Demonstrator W5000 oblatany, 2023-04-29). Samolot zjechał 18 października 2024 z linii produkcyjnej w zakładach w Changzhou we wschodnich Chinach. Publicznie pokazano go 22 października.
Maksymalna masa startowa W5000 wynosi 10,8 tys. kg. Jego maksymalna masa użyteczna sięga 5 tys. kg. Bezzałogowiec jest więc największy w tej klasie na świecie. W5000 ma latać autonomicznie. Obsługa naziemna będzie mogła jednocześnie monitorować loty od 6 do 7 samolotów tego typu.
W5000 jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi, prawdopodobnie chińskimi AEP-100. Ma rozpiętość skrzydeł 22,70 m, wysokość 7,51 m, a długość 22,89 m. Pojemność ładowni samolotu przekracza 65 m3. Zasięg W5000 wynosi 2600 km. Projektowana prędkość przelotowa to 520 km/h na wysokości 6 km.
Air White Whale poinformowała, że jej wniosek o ocenę zdatności do lotu W5000 został zaakceptowany przez Administrację Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Pierwszy seryjny samolot tego typu ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2026.
Air White Whale nie podała nazwy pierwszego klienta, ani innych potencjalnych zamawiających W5000. Wiadomo jednak, że w ceremonii prezentacji pierwszego samolotu wzięli udział dyrektorzy chińskich przedsiębiorstw cargo i logistycznych, w tym JD.com i China Eastern Airlines Logistics, a także China Post.