Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja Ann Plus

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 01 listopada 2024

Chińska grupa Shenyang Aviation Industries zainwestowała w europejskiego producenta samolotów hybrydowo-elektrycznych Manta z siedzibą w Sesto Calende w północnych Włoszech. Mają wspólnie produkować m.in. 6-miejscowy samolot Ann Plus. Nie ujawniono szczegółów umowy. Strony transakcji podały jedynie, że finansowanie ma być wystarczające do uzyskania certyfikatu typu. Partnerzy poinformowali, że są wspierani przez Baoding Kaiborui Technology.

Pełnowymiarowa makieta samolotu Ann Plus zaprezentowana w Shenyang w Chinach / Zdjęcie: Shenyang Aviation Industries

Shenyang Aviation jest spółką zależną wspieranej przez państwo grupy Aviation Industries of China. Brała udział w wielu chińskich programach rozwoju samolotów wojskowych i cywilnych, w tym samolotu pasażerskiego ARJ21, a także chińskiej pochodnej rosyjskiego samolotu Jak-12. Pod koniec 2007 Textron ogłosił plany Shenyang Aviation dotyczące produkcji lekkiego samolotu Cessna 162 na rynek chiński. Produkcja zakończyła się w styczniu 2014 po sprzedaży 192 samolotów tego modelu.

26 października 2024 Shenyang Aviation Industries i Manta zaprezentowały pełnowymiarowy model samolotu Ann 2 Plus podczas imprezy zorganizowanej w Shenyang w północnych Chinach. Szerszej publiczności samolot ten zostanie pokazany na China Airshow w Zhuhai, który odbywać się będzie od 12 do 17 listopada 2024.

Shenyang Aviation uzyskała prawa marketingowe, a także do serwisowania, napraw i remontów na obszarze Chin i państw Azji Południowej. W maju Manta ogłosiła partnerstwo z grupą IT Altair. Amerykańskie przedsiębiorstwo ma wspierać Włochów w takich obszarach, jak inżynieria cyfrowa, sztuczna inteligencja i wykorzystanie technik cyfrowego bliźniaka.

Manta i Shenyang Aviation poinformowały, że zrealizują wspólny program badawczo-rozwojowy i wyprodukują 2 pełnowymiarowe prototypy Ann Plus, które zostaną wykorzystane do certyfikacji typu przez Administrację Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Certyfikacja ma potrwać 12-18 miesięcy. Jej zakończenie zaplanowano na 2027.

Samolot Ann Plus ma mieć zasięg do 1000 km. Samolot ma startować z półprzygotowanego pasa startowego o długości około 265 m. W trybie VTOL zasięg będzie ograniczony do 290 km. Hybrydowo-elektryczny system napędowy rodziny samolotów Ann składa się z dostępnych w handlu turbogeneratorów i akumulatorów. Skalowalna konstrukcja ma być przydatna do wielu misji, w tym transportu pasażerskiego oraz różnych zastosowań logistycznych i usług publicznych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.