Armia Chile realizuje przetarg na średnie i ciężkie ciężarówki terenowe typu A i B. Konkurują produkty europejskiego Mercedes-Benz – reprezentowanego przez Comercial Kaufman, Renault – reprezentowanego przez Salinas y Fabres (Salfa), i indyjskiego Tata Advanced Systems. Najważniejsze parametry brane pod uwagę przy ich ocenie to cena i terminy dostaw. W grudniu ciężarówki mają przejść testy eksploatacyjne na poligonie pod Santiago.
Przetarg obejmuje drugi etap programu Alfil i programu Copahue. Został on ogłoszony w połowie 2022. Na zakup przeznaczono 98 mln USD.
Pierwszą procedurę unieważniono w kwietniu 2024. Teraz trwa druga, z udziałem tych samych oferentów. Do tej pory Wydział Akwizycji chilijskiego ministerstwa obrony przeprowadził analizę ekonomiczną i techniczną złożonych ofert. Wcześniej potencjalni dostawcy przedstawili ceny jednostkowe i całkowite, terminy dostaw każdej partii oraz warunki serwisu posprzedażnego.
Pierwsza pozycja przetargu dotyczy od 158 do 164 średnich pojazdów do transportu ładunku i personelu, zdolnych do holowania 2,4-tonowego działa, takiego jak haubica M-101/33 kal. 105 mm. Druga obejmuje do 173 ciężkich samochodów ciężarowych typu A do transportu do 20 w pełni wyposażonych żołnierzy i ładunku do 10 ton, a trzecia pozycja to 36 ciężkich samochodów ciężarowych typu B, które umożliwiają przewóz 12 żołnierzy, przewóz uzbrojenia ważącego 9,5 t, takiego jak Soltam M-71 kal. 155 mm oraz instalację sprzętu łączności.
Wiadomo, że Kaufmann zaoferował 162 średnie ciężarówki Mercedes-Benz za cenę jednostkową wynoszącą 258 169 USD i łączną cenę 41 823 378 USD, z czasem dostawy pierwszej partii 49 pojazdów wynoszącym 360 dni, a drugiej partii 113 ciężarówek w 377 dni, a także 25-miesięczny serwis posprzedażowy oraz okres wymiany wynoszący 90 dni w przypadku wadliwego układu i 120 dni w przypadku pojazdu z całkowitą awarią.
Kaufmann zaoferował 173 ciężarówki ciężkie za cenę jednostkową 265 647 USD i łączną cenę 45 956 931 USD, przy czym czas dostawy pierwszej partii składającej się z 52 ciężarówek miałby wynieść 290 dni, a drugiej partii 121 pojazdów – 378 dni. Oferta obejmuje 49-miesięczny serwis posprzedażowy oraz okres wymiany wynoszący 90 dni w przypadku wadliwego układu i 120 dni w przypadku pojazdu z całkowitą awarią.
Propozycja Tata Advanced Systems dotycząca ciężarówek średnich obejmuje 164 pojazdy za cenę jednostkową 211 715 USD i łączną cenę 34 721 260 USD. Czas ich dostawy miałby wynieść 378 dni. Oferta obejmuje 60-miesięczny serwis posprzedażny i okres wymiany wynoszący 90 dni w przypadku wadliwego układu i 120 dni wymiany pojazdu z całkowitą awarią.
Salfa zaoferowała 173 ciężarówki Renault za cenę jednostkową wynoszącą 265 490 USD i łączną cenę 45 929 770 USD, czas dostawy pierwszej partii składającej się z 52 pojazdów – 120 dni, a drugiej partii 121 pojazdów przez 350 dni. Oferta obejmuje 49-miesięczny serwis posprzedażowy, czas wymiany 90 dni w przypadku wadliwego układu i 120 dni wymiany pojazdu z całkowitą awarią.
Tylko Kaufmann oferuje ciężkie pojazdy terenowe typu B – 33 ciężarówki z ceną jednostkową wynoszącą 315 872 USD i łączną ceną 10 423 776 USD. Czas dostawy pierwszej partii 10 pojazdów miałby wynieść 360 dni, z dostawą kolejnych 23 po 378 dniach. Serwis posprzedażowy obejmowałby 25 miesięcy i okres wymiany 90 dni dla wadliwego układu i 120 dni dla pojazdu z całkowitą awarią.