Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie buduje replikę legendarnego RWD-8. Ten przedwojenny, polski samolot typu parasol (górnopłat ze skrzydłem umieszczonym nad kadłubem i połączonym z nim zastrzałami), już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne, której otwarcie w Hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025.
Budowana replika ma oryginalny silnik PZInż. Junior (4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.
RWD-8 powstał w latach 1930. w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.
RWD-8 miał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał pokaz siedząc za sterami samolotu z wybudowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował lotem szybowym.
Prezentowana na zdjęciach replika ma obecnie historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego – i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.