Amerykański start-up Nimbus Aerospace z Seattle poinformował, że oblatał demonstrator technologii w skali jeden do dziesięć elektrycznego samolotu dyspozycyjnego N1000-XSS1. Lot odbył się 4 grudnia 2024. Trwał 1 min. 23 s. Potwierdził właściwości zastrzeżonej konstrukcji z rozproszonym elektrycznym układem napędowym, który wykorzystuje wentylatory kanałowe zamontowane na szczycie płatów. Demonstrator został zbudowany w mniej niż miesiąc, przy wykorzystaniu niestandardowych i gotowych komponentów.
Zespół inżynierów Nimbus analizuje obecnie dane z pierwszego lotu i przygotowuje się do zbudowania kolejnego demonstratora, tym razem w skali jeden do cztery, który ma być gotowy do lotu w 2025. Oczekuje się, że pierwszy pełnowymiarowy prototyp N1000 będzie gotowy do testów w locie w 2029.
Docelowy samolot ma przewozić 6 osób. Jego planowany zasięg wynosi 1800 km. Seryjne N1000 mają rozpocząć loty komercyjne w 2032. Samolot ma być certyfikowany do operacji z jednym pilotem.
Nimbus Aerospace powstał w 2023. Pozyskał wówczas 120 tys. USD z programu akceleracyjnego Techstars i kolejne 50 tys. USD od funduszu inwestycyjnego Chisos Capital. Na początku 2024 Nimbus wydzierżawił hangar na lotnisku Phoenix-Mesa Gateway w Arizonie, gdzie rozpoczął prace rozwojowe.