Wczoraj, 7 stycznia 2025, Wojskowe Zakłady Elektroniczne i Safran Electronics & Defense (SED) podpisały umowę dotyczącą transferu produkcji układów nawigacji Geonyx do zakładów w Zielonce. Umowę ze strony WZE podpisali prezes zarządu Damian Gorzelany i członek zarządu Artur Kaczmarczyk. Ze strony SED sygnatariuszem był Alexandre Ziegler, wiceprezes spółki.
Umowa jest zwieńczeniem wielu miesięcy wspólnego wysiłku zespołów WZE i Safrana nad opracowaniem strategii dotyczącej modyfikacji infrastruktury, przygotowania personelu oraz przyjęcia wiedzy i dokumentacji. Początki tej kooperacji sięgają 2022, kiedy WZE i SED nawiązały współpracę w zakresie dystrybucji nawigacji Geonyx na terenie Polski.
Wojskowe Zakłady Elektroniczne rozpoczęły starania o wprowadzenie nowego typu nawigacji na pojazdy lądowe stosowane w Wojsku Polskim. Finałem tych starań było zamówienie w 2023 partii nawigacji Geonyx XP na potrzeby programów obrony powietrznej – systemów Narew i Pilica+. Od tego momentu coraz intensywniej przebijała się idea uruchomienia centrum obsługowego na terenie kraju i potencjalnego ustanowienia zdolności produkcyjnych w Zielonce (Safran z zamówieniem WZE, 2024-06-24).
Specjaliści z Polski i Francji rozpoczęli analizy istniejących możliwości technicznych w WZE, na podstawie których zdefiniowano zestaw niezbędnych modernizacji, pozwalających w pierwszej kolejności na uruchomienie montażu z dostarczonych zestawów, a następnie lokalnej produkcji systemu. Wspólnie opracowany plan doprowadzi do ustanowienia linii produkcyjnej nawigacji, w której blisko 80% elementów systemu będzie produkowaneych w Polsce. Prace nad infrastrukturą już trwają, a pierwsze szkolenia specjalistów z Zielonki w ośrodkach Safran Electronics & Defense we Francji wystartują w III kwartale 2025.
Geonyx to inercyjny system nawigacji z zaawansowaną technologią HRG (Hemispherical Resonator Gyro). System jest oparty o technologię nawigacji żyroskopowej z rezonatorem półkulistym. Charakteryzuje się wysoką odpornością na wstrząsy i zmienne warunki środowiskowe. Zapewnia wysoką wydajność nawigacji i wskazywania, nawet w środowiskach bez dostępu do nawigacji satelitarnej (GNSS, Global Navigation Satellite System). Jego kompaktowe wymiary (zajmuje kubaturę 6 dm³) i mała masa (6,4 kg) pozwalają na montaż w dowolnej orientacji na pojazdach cywilnych i wojskowych, systemach wieżowych i broni artyleryjskiej.