Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Elektryczna katapulta dla bsl

Bezzałogowce, Nowe technologie, Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 19 stycznia 2025

General Atomics Electromagnetic Systems zaprezentował elektryczny system startowy dla bezzałogowych statków latających. Miałby on być używany na okrętach różnej wielkości i na lądzie. Przedsiębiorstwo twierdzi, że system o skalowalnej konstrukcji jest częścią szerszego programu mającego umożliwić starty bsl z obszarów o ograniczonych wymiarach. Wśród okrętów, które mogłyby z niego korzystać znajdują się lotniskowce, niszczyciele i ekspedycyjne bazy morskie. General Atomics wskazał m.in. niszczyciele Royal Navy klasy Daring (Typ 45) i lotniskowce klasy Queen Elizabeth, a także niszczyciele klasy Izumo Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Wizualizacja taniego, elektrycznego systemu startowego dla bsl na lotniskowcu klasy Queen Elizabeth pokazuje katapultę zainstalowaną obok rampy startowej używanej przez samoloty F-35B. Do startu przygotowywany jest bojowy bsl rodziny Gambit / Ilustracja: GA-ES

General Atomic produkuje już podobny system startowy – ElectroMagnetic Aircraft Launch System (EMALS). Jest on używany na lotniskowcach klasy Ford US Navy. W przyszłości ma stanowić wyposażenie PANG (Porte-Avions de Nouvelle Generation/Next Generation Aircraft Carrier) francuskiej marynarki wojennej.

Przedsiębiorstwo twierdzi, że nowy system jest zupełnie inny niż EMALS. Dzięki innowacyjnej konstrukcji wymaga bardzo małej powierzchni do zainstalowania. Zastosowanie uproszczonego schematu jest możliwe wobec mniejszych wymagań niezawodności niż w przypadku wyrzutni samolotów załogowych. W prezentowanej wersji urządzenie ma tylko 22 m długości, a jego szerokość wynosi 1,2 m.

General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) proponuje wykorzystanie nowej katapulty do wystrzeliwania nowo projektowanych bsl rodziny Gambit. Została ona opracowana we współpracy z US Air Force Research Laboratory (AFRL) w ramach programu Low-Cost Attritable Aircraft Platform Sharing (LCAAPS). Projekt zakłada użycie kadłuba z uniwersalnym podwoziem. Można do niego mocować różne skrzydła i usterzenia, a także silniki. Oczywiście różnorodne może być wyposażenie i uzbrojenie, zależnie od planowanych misji danego typu bezzałogowca.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.