Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Airbus A320 ATRA z nosem Eurofightera oblatany

Nowe technologie, Lotnictwo wojskowe, 25 stycznia 2025

Airbus poinformował, że oblatał latające laboratorium na bazie samolotu A320 ATRA (Advanced Technology Research Aircraft). Lot odbył się 21 stycznia 2025 w Brunszwiku w Niemczech. Samolot będzie używany do testowania radiolokatora z aktywną skanowaną elektronicznie anteną E-Scan (AESA-MK1, znanego również jako European Common Radar System – ECRS Mk1) przeznaczonego dla Eurofightera.

Samolot badawczy A320 ATRA z owiewką radiolokatora AESA-MK1 / Zdjęcie: Airbus Defence

Prace modyfikacyjne nie zostały jeszcze ukończone. Samolot zostanie dopiero wyposażony w radiolokator i rozbudowany sprzęt testowy, w tym specjalne stanowisko do badania nowej elektroniki Eurofightera. Zamontowana zostanie też infrastruktura do chłodzenia i zasilania testowanych systemów.

Airbus A320-232 zn. rej. D-ATRA pozostaje w służbie Niemieckiego Centrum Aeronautyki i Kosmonautyki (DLR, Deutsches Zentrum fur Luft- und Raumfahrt) od końca 2008. Jest największym statkiem powietrznym w jego flocie. Służy jako elastyczna, nowoczesna platforma badawcza do testowania w locie nowych rozwiązań technicznych.

Aby móc zamontować nos Eurofightera zespoły Airbus Defence and Space i Commercial Aircraft przeprojektowały i wzmocniły przednią część samolotu. Wszystkie modyfikacje są zgodne z normami Airbus Commercial Aircraft w Tuluzie, posiadacza certyfikatu typu. Po pomyślnym zakończeniu pierwszego lotu A320 ATRA rozpocznie wkrótce szeroko zakrojone testy radaru. Będą się one odbywać we współpracy z Luftwaffe (niemieckimi wojskami lotniczymi).

Decyzja o wykorzystaniu A320 ATRA zamiast samego Eurofightera do testów nowego radiolokatora wynika z możliwości ich szybszego zakończenia. Duży samolot pasażerski może bowiem pozostawać w powietrzu znacznie dłużej niż sam Eurofighter. Potrzeba więc mniej lotów do zakończenia programu badań w locie. Co więcej, na pokładzie samolotu może znajdować się duża grupa specjalistów, na bieżąco analizująca wyniki testów.

Radar AESA-MK1 ma zostać zintegrowany i użyty w najnowszej generacji hiszpańskich samolotów Eurofighter Halcón I i niemieckich Quadriga. Radar poprawi możliwości Eurofightera w operacjach powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Ulepszone zostaną też funkcje walki elektronicznej.

Co ciekawe, Hiszpanie także testują ECRS Mk1, ale wykorzystują do tego Eurofightera. Pierwszy lot samolotu z nowym radiolokatorem odbył się w grudniu 2024.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.