23 stycznia 2025 Airbus ogłosił, że kończy działalność swojej spółki zależnej Airbus Beluga Transport. Oferowała ona transport ładunków ponadgabarytowych trzema samolotami A300B4-600ST Beluga. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) uzyskała zaledwie rok temu – 9 stycznia 2024.
O rezygnacji z działalności Airbus Beluga Transport zadecydowały względy operacyjne. Obsługa nietypowych samolotów cargo wymaga bowiem bardzo specjalistycznego sprzętu do załadunku i rozładunku. Wynika to z dużej wysokości głównego pokładu transportowego. Problemy stwarza też niewielki zasięg A300B4-600ST, zoptymalizowanego pierwotnie do transportu wielkogabarytowych komponentów lotniczych pomiędzy zakładami Airbusa w Europie. Na dłuższych dystansach potrzebnych jest więc nawet kilka międzylądowań.
Na razie nie wiadomo, jakie będą dalsze losy A300B4-600ST. Do tej pory zrealizowały one średnio 15 tys. cykli operacji, czyli około połowę limitów. Jest więc bardzo prawdopodobne, że samoloty powrócą do lotów w ramach Airbus Transport International, spółki zależnej Airbusa, wykorzystującej obecnie 6 nowych, większych A330-700L BelugaXL. To one zastąpiły A300B4-600ST, dla których dalszej eksploatacji utworzono Airbus Beluga Transport.
Warto dodać, że samoloty Bieługa ST na rynku komercyjnego transportu lotniczego ładunków ponadgabarytowych miały konkurować z rosyjskimi i ukraińskimi operatorami samolotów An-124-100. To się nie udało. Według Airbusa, samoloty Beluga ST odbyły tylko 6 lotów komercyjnych w 2022, 5 w 2023 i 6 w 2024.