Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec Airbus Beluga Transport

Transport lotniczy, Lotnictwo cywilne, 26 stycznia 2025

23 stycznia 2025 Airbus ogłosił, że kończy działalność swojej spółki zależnej Airbus Beluga Transport. Oferowała ona transport ładunków ponadgabarytowych trzema samolotami A300B4-600ST Beluga. Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) uzyskała zaledwie rok temu – 9 stycznia 2024.

Obsługa nietypowych samolotów A300B4-600ST Beluga wymaga specjalistycznego sprzętu do załadunku i rozładunku na wysoko położony główny pokład transportowy / Zdjęcie: Airbus

O rezygnacji z działalności Airbus Beluga Transport zadecydowały względy operacyjne. Obsługa nietypowych samolotów cargo wymaga bowiem bardzo specjalistycznego sprzętu do załadunku i rozładunku. Wynika to z dużej wysokości głównego pokładu transportowego. Problemy stwarza też niewielki zasięg A300B4-600ST, zoptymalizowanego pierwotnie do transportu wielkogabarytowych komponentów lotniczych pomiędzy zakładami Airbusa w Europie. Na dłuższych dystansach potrzebnych jest więc nawet kilka międzylądowań.

Na razie nie wiadomo, jakie będą dalsze losy A300B4-600ST. Do tej pory zrealizowały one średnio 15 tys. cykli operacji, czyli około połowę limitów. Jest więc bardzo prawdopodobne, że samoloty powrócą do lotów w ramach Airbus Transport International, spółki zależnej Airbusa, wykorzystującej obecnie 6 nowych, większych A330-700L BelugaXL. To one zastąpiły A300B4-600ST, dla których dalszej eksploatacji utworzono Airbus Beluga Transport.

Warto dodać, że samoloty Bieługa ST na rynku komercyjnego transportu lotniczego ładunków ponadgabarytowych miały konkurować z rosyjskimi i ukraińskimi operatorami samolotów An-124-100. To się nie udało. Według Airbusa, samoloty Beluga ST odbyły tylko 6 lotów komercyjnych w 2022, 5 w 2023 i 6 w 2024.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.