Francuski start-up Ascendance Flight Technologies prowadzi testy opatentowanego napędu hybrydowo-elektrycznego samolotu eVTOL Atea, zwanego Sterna. Do testów wykorzystywane jest pełnowymiarowe stanowisko testowe Iron Bird. Przeprowadzono na nim już ponad 400 testów, aby zmniejszyć ryzyko testów w locie.
Oblot pełnowymiarowego prototypu jest planowany na bieżący rok (Nowa wizja Ascendance Atea, 2021-12-01). Prototyp jest montowany w ośrodku testów Ascendance w pobliżu Tuluzy we Francji. Start-up ustalił już datę pierwszego lotu, ale na razie jej nie ujawnia.
Prototyp będzie sterowany przez pilota testowego. Ascendance już zakontraktowało pilotów do udziału testach. Trenują oni na symulatorze lotu Orama.
Od momentu założenia w 2018, Ascendance zbudowała 7 podskalowych demonstratorów. Przeprowadziła testy w locie z dwoma z nich. Demonstratory te nie latają jednak już od około 2 lat. Start-up skupił się bowiem na pełnowymiarowym prototypie.
Francuski start-up ogłosił 16 stycznia przedłużenie partnerstwa z Capgemini Engineering, które wesprze przejście od demonstracji technologicznych do komercjalizacji. Capgemini pomaga Ascendance w realizacji planu rozwoju samolotu Atea od 2021. Wnosi doświadczenie w różnych dyscyplinach, w tym inżynierii systemów, fizyce lotu, sterowaniu samolotem, systemach zasilania i akumulatorach.
W ramach rozszerzonego partnerstwa Capgemini wniesie know-how biznesowe i industrializacyjne, aby pomóc Ascendance w skalowaniu możliwości produkcyjnych. Na rynek ma zostać wprowadzony nie tylko sam samolot Atea. Ascendance zamierza oddzielnie sprzedawać układ napędowy Sterna. Jego architektura jest modułowa i skalowalna, dzięki czemu można ją dostosować do niemal każdego samolotu lub śmigłowca. Ascendance planuje oferować Sterna do modernizacji samolotów na podstawie uzupełniających certyfikatów typu.
Ascendance ma obecnie w swoim portfelu zamówienia na 612 samolotów Atea. Podpisała listy intencyjne z kilkoma potencjalnymi operatorami. Są wśród nich francuskie HeliFirst i Jet Systems Helicoptères Services, singapurskie Evfly i Yugo, Philjets Group na Filipinach i Flyshare w Kalifornii (Zamówienia na Atea, 2022-07-31).