Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy napędu samolotu eVTOL Atea

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 26 stycznia 2025

Francuski start-up Ascendance Flight Technologies prowadzi testy opatentowanego napędu hybrydowo-elektrycznego samolotu eVTOL Atea, zwanego Sterna. Do testów wykorzystywane jest pełnowymiarowe stanowisko testowe Iron Bird. Przeprowadzono na nim już ponad 400 testów, aby zmniejszyć ryzyko testów w locie.

Oblot pełnowymiarowego prototypu jest planowany na bieżący rok (Nowa wizja Ascendance Atea, 2021-12-01). Prototyp jest montowany w ośrodku testów Ascendance w pobliżu Tuluzy we Francji. Start-up ustalił już datę pierwszego lotu, ale na razie jej nie ujawnia.

Testy opatentowanego napędu hybrydowo-elektrycznego samolotu eVTOL Atea, zwanego Sterna, na pełnowymiarowym  stanowisku Iron Bird / Zdjęcie: Ascendance Flight Technologies

Prototyp będzie sterowany przez pilota testowego. Ascendance już zakontraktowało pilotów do udziału testach. Trenują oni na symulatorze lotu Orama.

Od momentu założenia w 2018, Ascendance zbudowała 7 podskalowych demonstratorów. Przeprowadziła testy w locie z dwoma z nich. Demonstratory te nie latają jednak już od około 2 lat. Start-up skupił się bowiem na pełnowymiarowym prototypie.

Francuski start-up ogłosił 16 stycznia przedłużenie partnerstwa z Capgemini Engineering, które wesprze przejście od demonstracji technologicznych do komercjalizacji. Capgemini pomaga Ascendance w realizacji planu rozwoju samolotu Atea od 2021. Wnosi doświadczenie w różnych dyscyplinach, w tym inżynierii systemów, fizyce lotu, sterowaniu samolotem, systemach zasilania i akumulatorach.

W ramach rozszerzonego partnerstwa Capgemini wniesie know-how biznesowe i industrializacyjne, aby pomóc Ascendance w skalowaniu możliwości produkcyjnych. Na rynek ma zostać wprowadzony nie tylko sam samolot Atea. Ascendance zamierza oddzielnie sprzedawać układ napędowy Sterna. Jego architektura jest modułowa i skalowalna, dzięki czemu można ją dostosować do niemal każdego samolotu lub śmigłowca. Ascendance planuje oferować Sterna do modernizacji samolotów na podstawie uzupełniających certyfikatów typu.

Ascendance ma obecnie w swoim portfelu zamówienia na 612 samolotów Atea. Podpisała listy intencyjne z kilkoma potencjalnymi operatorami. Są wśród nich francuskie HeliFirst i Jet Systems Helicoptères Services, singapurskie Evfly i Yugo, Philjets Group na Filipinach i Flyshare w Kalifornii (Zamówienia na Atea, 2022-07-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.