Zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciły się o kolejny cenny eksponat – samolot Zlin Z-42M (nr ser. 0119, zn. rej. SP-GHD). Egzemplarz ten został wyprodukowany w 1977 w zakładach Moravan Otrokovice w Czechosłowacji. Przez wiele lat był eksploatowany w ośrodku Agrolot Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a następnie w Aeroklubie Mieleckim.
Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych używanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.
Pierwszy prototyp oblatano 17 października 1967. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a samolot szybko zdobył popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym Polski.
W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów. Z-42 to pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A. Z-42M to wersja ulepszona, wprowadzona w 1974, z silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a, które zapewniły poprawę osiągów i ekonomiki lotu.
Z-142, oblatany w 1978, miał silnik o większej mocy i zmienioną osłonę kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów. Z-242 z 1990 był napędzany amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360.
W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20% całej światowej produkcji. Pozyskany SP-GHD wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wcześniej w zbiorach znajdowały się już Zlin Z-26 i Z-50.