Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

KF-X z Indonezją

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 czerwca 2010

Do końca roku Indonezja ma podpisać z Koreą Płd. umowę o wspólnej budowie myśliwca nowej generacji KF-X. Dżakarta ma finansować 20% programu wartego 8 mld USD.

O rozmowach prowadzonych na temat wspólnego rozwijania nowego myśliwca donosi Jakarta Post. Na podpisanie umowy wyraził w piątek zgodę parlament indonezyjski, domagając się jednak studium wykonalności. Teraz trwa analiza techniczno-ekonomiczna wspólnego programu. Ocenia się, że jego koszt wyniesie 8 mld USD. Udział Indonezji w budowie KF-X miałby wynosić 20%.

Według sekretarza generalnego ministerstwa obrony Indonezji, wicemarszałka Eris Haryanto, wstępna umowa (MoU) powinna zostać podpisana do końca 2010. Miałby wówczas powstać mieszany zespół, składający się ze specjalistów obu krajów.

Korea Płd. prowadzi prace nad KF-X od 2001. W efekcie tego programu ma powstać myśliwiec, wykorzystujący techniki stealth - odpowiadający amerykańskim F-22 i F-35, w przewyższający od względem parametrów Gripena, Eurofightera, F-16, czy F/A-18.

Głównym problemem realizatorów programu jest zależność koreańskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego od USA. Szacuje się, że Seul dysponuje tylko nieco ponad 60% technologii potrzebnych do zbudowania nowego samolotu. Pozostałe pozostają własnością Lockheed Martina, który kontroluje program budowy samolotów szkolno-treningowych T-50 i ich pochodnych (zobacz: Amerykanie blokują rozwój T-50])

Amerykański koncern blokuje zastosowanie w nich najnowocześniejszych technologii, by nowe samoloty nie stały się konkurencją dla myśliwca F-16, na bazie którego powstały. Koreańczycy rozmawiają więc z Boeingiem i Saabem - nieoficjalnie najważniejszym partnerem programu.

Indonezji zależy na udziale rodzimego przemysłu w tak dużym i perspektywicznym programie, którego głównym realizatorem ma być południowokoreańska KAI. Tak ocenia sytuację Jaleswari Pramodhawardani, prezes indonezyjskiej Akademii Nauk. Plan przewiduje zbudowanie do 2020 pięciu prototypów KF-X. W budowie myśliwców miałyby brać udział wytwórnie indonezyjskie (warto przypomnieć, że przemysł lotniczy w Indonezji budowali kilkadziesiąt lat temu specjaliści z Polski...). Ostateczna konfiguracja, przygotowana do produkcji seryjnej, ma zostać wybrana po około 200 lotach prototypów.

Seryjny KF-X ma kosztować ok. 50 mln USD. Korea Płd. planuje wyprodukowanie na swoje potrzeby 120 nowych myśliwców, które mają zastąpić przestarzałe F-4 i F-5. Ekonomicznie uzasadniona ma być produkcja 200 KF-X. Indonezja jest zainteresowana tylko 24 myśliwcami nowego typu. Prawdopodobnie potrzebni będą więc inni partnerzy.

Ze względu na kryzys gospodarczy, Korea Płd. ograniczyła niektóre programy wojskowe, poszukując do kontynuowania niektórych z nich zagranicznych partnerów. Tak stało się również w przypadku KF-X. Seul zwrócił się do Dżakarty, jako potencjalnego partnera w tym programie, już w ubiegłym roku. Innym potencjalnym partnerem programów wojskowych Republiki Korei jest ChRL.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra