Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A321XLR jako MPA

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł lotniczy, 05 lutego 2025

Francuska Direction Générale de l'Armement (Agencja Zamówień Obronnych) zawarła umowę z Airbus Defence and Space jako głównym wykonawcą, współpracującym z Thalesem, na wykonanie oceny ryzyk przyszłego programu morskich samolotów patrolowych. 24-miesięczny kontrakt jest kontynuacją studium architektury i wykonalności uruchomionego pod koniec 2022.

Wizualizacja A321MPA / Ilustracja: Airbus

Celem nowego studium i umowy na ocenę ryzyk technicznych jest przygotowanie do uruchomienia produkcji morskich samolotów patrolowych pod koniec 2026. Zlecone analizy umożliwić mają wykorzystanie wstępnych wyników badania architektury programu MPA, w celu dopracowania ekonomicznych i przemysłowych warunków realizacji, ukierunkowania wyborów przyszłych podsystemów technicznych, które mają być instalowane w samolotach oraz przeprowadzenia pierwszych testów w tunelu aerodynamicznym.

A321 MPA ma być zmilitaryzowaną wersją A321XLR, zaprojektowaną dla spełnienia wszystkich wymagań operacyjnych francuskiej Marine Nationale (Marynarki Wojennej), głównie w zakresie zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, w konfliktach niskiej i wysokiej intensywności, a także dla gromadzenia danych rozpoznawczych. Celem jest posiadanie nowego samolotu, który zastąpi flotę turbośmigłowych Atlantique 2 eksploatowana przez francuską marynarkę wojenną z bazy lotniczej Lann-Bihoué.

Wejście do służby A321 MPA miałoby nastąpić w latach 2030-2040. A321 MPA będzie miał duży zasięg i doborą manewrowość, w tym na małych wysokościach. Samolot będzie wyposażony w pełną gamę sensorów: radar z anteną fazowaną, system rozpoznania akustycznego z pasywnymi i aktywnymi bojami sonarowymi, systemy walki elektronicznej i optoelektroniczne, system wykrywania anomalii magnetycznych (MAD) i urządzenia samoobrony.

A321 MPA będzie również wyposażony w sprzęt łączności, w tym satelitarnej, a także uzbrojony w torpedy i przyszłe pociski przeciwokrętowe (FMAN). Duża ładownia samolotu i otwarta architektura jego systemu misji zapewnią dużą zdolność do ewolucji tej konstrukcji przez cały cykl służby, co pozwoli sprostać nowym zagrożeniom (Pierwszy lot Falcona 2000LXS Albatros, 2025-02-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.