Włoskie ministerstwo obrony planuje wzmocnienie wojsk lądowych poprzez potencjalne nabycie ponad 270 nowych niemieckich czołgów KF51 Panther. Inicjatywę ogłoszono na konferencji IAV (International Armoured Vehicles) 2025. Czołgi uzupełnione zostaną zakupem bwp w pięciu wariantach i szesnastu konfiguracjach. KF51 zastąpią starzejące się włoskie czołgi podstawowe C1 i C2 Ariete i zostaną dostosowane do konkretnych potrzeb Esercito Italiano. Razem z wozami pancernymi Rzym pozyska pojazdy wsparcia zbudowane na tych samych nosicielach, zapewniając kompleksową modernizację włoskiej floty pojazdów opancerzonych.
Niemiecki urząd antymonopolowy (Bundeskartellamt) udzielił zgody na stworzenie spółki joint venture Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV), której powstanie ogłoszono jeszcze w październiku. Wypełnienie wszelkich formalności może zostać zrealizowane do końca lutego. Według najnowszych informacji udziały w LRMV są równe, siedziba znajdzie się w Rzymie, zaś 60% produkcji zostanie zlokalizowane we Włoszech (50% dla zakładów Leonardo, a 10% - dla Rheinmetall Italia).
Do Esercito Italiano trafią 132 czołgi i 140 pojazdów wsparcia, w tym mostów towarzyszących, czołgów saperskich i wozów zabezpieczenia technicznego. Będą trafiać do odbiorcy od 2027, a zakończenie dostaw czołgów zaplanowano na 2033, zaś wozów wsparcia – na 2035. Zakup KF51 Panther przez Włochy będzie istotną szansą dla tego czołgu, którym do tej pory zainteresowani byli tylko Węgrzy.
Jednocześnie coraz bliżej jest realizacja kontraktu na bwp. 3 lutego na poligonie Nettuno zakończyły się testy bwp Lynx KF41. Na temat kontraktu wiemy też nieco więcej. W drugiej połowie 2025 Rzym odbierze 5 wozów w konfiguracji węgierskiej, zaś w 2026 – 11 wozów, ale już inną wieżą. Za moduł bojowy posłuży bezzałogowa wieża Leonardo Hitfist z armatą automatyczną X-Gun kal. 30 mm, która uzupełniona zostanie włoskimi systemami łączności i dowodzenia. Co więcej, 16 wozów nie będzie stanowić docelowej konfiguracji, ale zostaną przebudowane do najnowszego standardu w późniejszym terminie. Seryjna produkcja we Włoszech ruszy w 2028, a dostawy potrwają 12 lat (Do 380 Panter dla Włoch, 2025-01-29).