Irkuckij Awiacionnyj Zawod (IAZ, Irkuckie Zakłady Lotnicze) wchodzące w skład rosyjskiej OAK (zjednoczonej korporacji lotniczej) montują pierwszy samolot szkolno-bojowy w nowej wersji Jak-130M. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom maszyny tej wersji będą mogły skuteczniej wypełniać zadania lekkiego samolotu szturmowego.
Samolot zostanie oblatany po zakończeniu montażu i zrealizowaniu prób naziemnych. Jak-130M został zaprojektowany na bazie Jak-130 głównie z myślą o zwiększeniu szans uzyskania zamówień eksportowych i w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku. Niewykluczone, że dla rosyjskiego przemysłu jest to próba konkurowania z włoskimi samolotami M346 oferowanymi w odmianach bojowych, a które wywodzą się z tego samego płatowca co Jak-130.
Rosjanie podają, że Jak-130M będzie zintegrowany z nowymi systemami uzbrojenia, w tym pociskami powietrze-powietrze. Przewiduje się też integrację uzbrojenia kierowanego klasy powietrze-ziemia, w tym naprowadzanego za pomocą nawigacji satelitarnej i laserowo.
Samoloty mają mieć również nowocześniejsze systemy pokładowe polepszające ich możliwości szkoleniowe i bojowe o dowolnej porze doby i w trudnych warunkach pogodowych. Mowa chociażby o stacji radiolokacyjnej 130R, systemie optoelektronicznym SOLT-130K, systemie samoobrony President-S130 i systemie łączności KSS-130 (Irański Jak-130 z kpr R-73, 2024-12-10, Kolejna dostawa Jak-130, 2024-06-11).