Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Krytyczny przegląd silników dla programu NGAD

Transakcje, Nowe technologie, Przemysł zbrojeniowy, 23 lutego 2025

Projekty silników, które miałyby napędzać samoloty szóstej generacji dla US Air Force, rozwijane w ramach programu NGAD, przeszły krytyczny przegląd. Chodzi o XA102 projektowany przez GE Aerospace i XA103 rozwijany przez Pratt & Whitney. Teraz mają powstać ich demonstracyjne prototypy.

Pentagon nie zdecydował się na użycie projektowanego przez GE Aerospace silnika XA100 do modernizacji samolotu F-35. Opracowane wówczas technologie będą jednak wykorzystane w programie NGAP / Zdjęcie: GE Aerospace

Projekty GE i P&W są realizowane w ramach programu Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP). Oba silniki wykorzystują techniki adaptacyjne, które mają umożliwić samolotowi NGAD optymalne dostosowanie się do warunków lotu, zapewniając większy zasięg i możliwości zarządzania temperaturą niż tradycyjne silniki. Rozważano ich wykorzystanie do napędu myśliwców F-35, ale Pentagon ostatecznie zdecydował się na modernizację obecnych silników F-35 z powodu obaw o koszty silnika adaptacyjnego i ograniczone możliwości dopasowania go do wszystkich wersji F-35, szczególnie skróconego (pionowego) startu i lądowania.

W styczniu USAF ogłosiły, że obaj oferenci otrzymali modyfikacje początkowych kontraktów NGAP, które zwiększają maksymalną wartość fazy budowania prototypów do 3,5 mld USD każdy. To ponad trzykrotnie więcej niż maksymalne wartości – 975 mld USD pierwotnych kontraktów, które zostały przyznane w 2022. Przedsiębiorstwa pozyskują teraz sprzęt potrzebny do budowy prototypów. Pratt & Whitney zapowiedział, że spodziewa się przetestować swój prototyp do końca dekady.

Obecnie nie jest jednak jasne, czy myśliwiec NGAD zostanie w ogóle zbudowany. USAF zeszłego lata wstrzymały program z powodu wyższych niż oczekiwano potencjalnych kosztów i zaczęły szukać sposobów na osiągnięcie dominacji w powietrzu przy niższych wydatkach. Po wyborach prezydenckich w USA w 2024 ówczesny sekretarz Air Force Frank Kendall stwierdził, że decyzję o losach programu NGAD powinna podjąć nowa administracja Donalda Trumpa.

 

Szczegóły sytuacji związanej z programami NGAD i NGAP publikujemy w RAPORT-wto 02/2025.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.