W czwartek, 20 lutego 2025 port lotniczy Lublin jako pierwsze lotnisko w Polsce uruchomił skanery prześwietlające w 3D bagaż podręczny pasażerów podczas kontroli bezpieczeństwa przed odlotem. Dzięki temu kontrola trwa znacznie krócej i nie trzeba już wyjmować urządzeń elektronicznych ani płynów o pojemności do 100 ml.
Nowoczesne urządzenia zainstalowane na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D.
Dwie linie z nowoczesnymi skanerami CT znajdujące się w części odlotowej terminala i obsługujące bagaż podręczny pasażerów tworzą dwa zestawy urządzeń EDS CB (Explosive Detection System for Cabin Baggage) wraz z systemem transportu bagażu kabinowego i automatycznym powrotnikiem pojemników (kuwet) o długości ok. 18 m. Zainstalowane na lubelskim lotnisku urządzenia zastąpiły dotychczas użytkowane skanery RTG starego typu.
Urządzenia zakupiono w postępowaniu przetargowym za 6 mln zł brutto. Posiadają one wymagane certyfikaty Unii Europejskiej. Tego typu urządzenia działają w wielu europejskich portach m.in. w Wenecji, Genui, Weronie, a wkrótce także w Sztokholmie. Obecnie porty lotnicze na całym świecie wdrażają skanery oparte na technologii tomografii komputerowej, dzięki czemu proces kontroli bezpieczeństwa trwa krócej.
Podobne skanery, ale o większych gabarytach, działają skutecznie w lotniczych bagażowniach, a także praktycznie na wszystkich drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Technologia ta w znaczący sposób poprawia przepustowość lotniska.
Zastosowanie na lubelskim lotnisku nowoczesnych skanerów to bardzo duże udogodnienie nie tylko dla pasażerów, podnoszące komfort prowadzonej kontroli, ale również dla pracowników bezpośrednio zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia. Brak konieczności wyjmowania z podręcznego bagażu urządzeń elektronicznych i płynów pozwala też na znaczne usprawnienie i przyśpieszenie czynności związanych z kontrolą bezpieczeństwa.