Według serwisu Zone Militaire KNDS France i Texelis planują przygotować opancerzony pojazd rozpoznawczy VBMR-L Serval wyposażony w hybrydowy układ napędowy. Będzie to już kolejny wóz opracowany w ramach programu modernizacji SCORPION (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l’Info valorisatION), który będzie miał ten rodzaj napędu.
Informacje takie podano w komunikacie prasowym wydanym pod koniec lutego w celu podsumowania dostaw Servalów do francuskich wojsk lądowych. Do tej pory dostarczono armii już 296 pojazdów, z czego 103 w 2024.
Obecnie Serval wyposażony jest w 6-cylindrowy rzędowy silnik Cummins o mocy 375 KM. Pojazd w nowej wersji z hybrydowym układem napędowym ma być gotowy w 2027. To tylko część faktów, ponieważ za dwa lata powstać ma jedynie demonstrator technologii, który będzie musiał pokonać drogę do prototypu, a następnie przejść wymagające testy, aby wejść do produkcji seryjnej. Za hybrydyzację odpowiadać będzie przedsiębiorstwo Texelis.
Zastosowanie napędu hybrydowego ma pozwolić na zmniejszenie zużycia paliwa, co będzie mieć wpływ na logistykę, ale też doprowadzi do zmniejszenia sygnatur cieplnych i dźwiękowych. Będzie to kluczowe w maskowaniu pojazdu. Wadą takiego rozwiązania będzie jednak problem uniknięcia pewnych dobrze znanych użytkownikom ograniczeń – na przykład narażenia baterii litowo-jonowych na niekontrolowane zmiany temperatury.
Opracowanie Servala z hybrydowym napędem – podobnie jak i Griffona – wpisuje się w opublikowaną w 2020 przez Ministerstwo Sił Zbrojnych strategię energetyczną. Jednym z jej celów jest zmniejszenie zużycia paliwa przez siły zbrojne, co było nie lada wyzwaniem, biorąc pod uwagę, że pojazdy opancerzone będące efektem programu SCORPION są o wiele bardziej paliwożerne niż ich poprzednicy (odpowiada za to m.in. większa liczba sensorów wymagających wydajnego zasilania, Zamówienie na 530 dodatkowych Servali, 2025-02-09, KNDS chce przejąć Texelis Defense, 2025-01-31).