Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czwarty hangar w Pyrzowicach

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 07 marca 2025

Pod koniec lutego 2025 Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze – spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach – podpisało z przedsiębiorstwem PROMUS Ruda Śląska umowę na budowę czwartego hangaru do obsługi technicznej statków powietrznych.

Hangar H4 będzie graniczył od zachodniej strony z hangarem H3, a od wschodniej z wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej / Wizualizacja: Port lotniczy Katowice

Realizacja przedsięwzięcia ma potrwać 12 miesięcy, a gotowa infrastruktura ma zostać oddana do użytku w pierwszym kwartale 2026. Najemcą hangaru H4 będzie Wizz Air.

Powierzchnia użytkowa hangaru H4 wynosić będzie ok. 11,2 tys. m2, a kubatura ok. 121,1 tys. m3. Sercem budynku będą dwie zatoki do obsługi technicznej dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Hangar H4 obejmować będzie również trzykondygnacyjne zaplecze podzielone na część biurowo-socjalną i szkoleniową. Dodatkowo, oprócz zatok obsługowych, w nowej infrastrukturze znajdą się pomieszczenia warsztatowe, w tym szlifiernia i lakiernia. Obiekt będzie miał 17,5 m wysokości, wyposażony będzie w czteroskrzydłową bramę o długości 88 m. Hangar H4 będzie graniczył od zachodniej strony z hangarem H3, a od wschodniej z wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Wraz z zakończeniem budowy nowego hangaru powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów tego typu na pyrzowickim lotnisku wzrośnie do 34,4 tys. m2. Po oddaniu budynku do użytku na lotnisku dostępne będą łącznie 4 hangary wyposażone w 8 zatok umożliwiających przeprowadzanie kompleksowych przeglądów technicznych samolotów maksymalnej wielkości kodu C.

Uruchomienie czwartego hangaru ma pozwolić na utworzenie od 200 do 300 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr, reprezentujących różne specjalności branży lotniczej. Aktualnie pyrzowickie lotnisko przygotowuje koncepcję dalszego rozwoju bazy, by w przyszłości mogły na nim powstawać kolejne obiekty służące obsłudze technicznej samolotów.

Budowa hangaru H4 to jeden z projektów, który wchodzi w skład kompleksowego programu inwestycyjnego pyrzowickiego lotniska na lata 2024-2032. Celem programu jest wzmocnienie infrastruktury portu w trzech już istniejących obszarach, czyli związanych z obsługą pasażerską, serwisowaniem samolotów i operacjami cargo. Najważniejszym punktem programu jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej.

Do 2032 GTL zaplanowało również dużą rozbudowę parkingów terenowych i budowę parkingu wielopoziomowego. Ma też powstać drugi terminal cargo, nowa baza dla służb utrzymania lotniska i nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W ramach programu zaplanowano również budowę infrastruktury, która umożliwi wejście w nowy, czwarty obszar działalności, czyli składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego.

We wrześniu 2024, w południowo-wschodniej części lotniska, rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej w ramach Instrumentu Łącząc Europę CEF 2021-2027 Military Mobility. Całkowita, szacowana wartość programu inwestycyjnego w Katowicach na lata 2024-2032 to ok. 1,5 mld zł (Lufthansa Cargo poleci do Pyrzowic, 2025-02-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.