Agencja Uzbrojenia MON podpisała wczoraj, 11 marca 2025, pakiet umów z podmiotami, które zostaną zaangażowane w opracowanie Przemysłowego Studium Wykonalności projektu badawczego Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych (WAP). Przemysłowe Studium Wykonalności stanowi pierwszy etap projektu.
Umowy zostały podpisane z Code Quest, Phoenix Systems, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Łukasiewicz – PIAP i FlyFocus. Każdy z tych podmiotów opracuje PSW.
WAP to projekt, który zakończony zostanie demonstracją rozwiązania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (osiągnięcie VI poziomu gotowości technologicznej). PSW ma na celu przedstawienie drogi dojścia do celu głównego (tzw. mapy drogowej) z wykorzystaniem dostępnych metod badawczych i technologii.
Docelowo ma zostać pozyskany wielodomenowy autopilot w oparciu o krajowe podmioty przemysłowe, z uwzględnieniem rozwinięcia dostępnych rozwiązań komercyjnych na bazie licencji, z ustanowieniem krajowego potencjału badawczo-rozwojowego w tym obszarze.
Opracowanie wielodomenowego autopilota umożliwi jego implementację do platform bezzałogowych wykorzystywanych w różnych środowiskach (powietrznym, lądowym i morskim), zapewniając jego unifikację i wymienność w użytkowanych systemach bezzałogowych. Będzie to miało wpływ na osiąganie przez SZ RP nowych zdolności operacyjnych, w tym zwiększy możliwości w zakresie budowania świadomości sytuacyjnej na różnych szczeblach dowodzenia. Co najważniejsze, poprzez posiadanie kompetencji technologicznych w kraju, możliwe będzie reagowanie na potrzeby operacyjne wynikające z użytkowania systemów bezzałogowych, które będą działały w oparciu o wielodomenowy autopilot.
Pilot automatyczny stanowi krytyczny element techniki i technologii naprowadzania lotniczych środków bojowych, platform bezzałogowych i autonomicznych, we wszystkich domenach, a zastosowanie w nim m.in. żyroskopów optycznych zdecydowanie zwiększa ich efektywność i możliwość wykonywania bardziej zaawansowanych i precyzyjnych operacji.