Reklama
Reklama

Chińska RGAC (Ruixiang General Aircraft Company) zaprezentowała całkowicie elektryczny 4-miejscowy samolot RX4E. W grudniu 2024 uzyskał on certyfikat CAAC (Civil Aviation Administration of China, Chiny certyfikowały pierwszy elektryczny samolot komercyjny, 2025-01-06). Teraz Chińczycy starają sie uznanie tego certyfikatu przez inne organy regulacyjne, w tym EASA. Reprezentantem RGAC na rynkach zewnętrznych jest Volar Air Mobility z Hong Kongu.

RX4E został zaprojekowany w układzie klasycznego górnopłata z trójpodporowym podwoziem. Jego silnik pochodzi ze Słowenii, a dwułopatowe śmigło z USA

RX4E ma rozpiętość 13,5 m, a długość 8,4 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1260 kg. Samolot, napędzany silnikiem o mocy 150 kW rozwija prędkość przelotową 180 km/h. Zasięg RX4E wynosi 300 km, a długotrwałość lotu 1,5 h.

Chiński samolot potrzebuje do startu i lądowania stosunkowo krótkiego pasa. Długość startu wynosi 381 m, a lądowania 337 m. Niewielka jest też prędkość przeciągnięcia – 81,5 km/h.

Chińczycy informują, że samolot jest wyposażony w rodzimą awionikę. Źródła nieoficjalne twierdzą, że to kopia Garmina G500 / Zdjęcia: Tomasz Hypki

Prototyp RX4E wylatał w testach 1 200 godzin. Teraz RGAC przygotowuje rozpoczęcie sprzedaży seryjnych samolotów. W pierwszym roku planuje wyprodukować 30 maszyn. W ciągu 5 lat ma powstać 500-1000 RX4E.

Trwają prace nad kolejnymi wersjami RX4E. W opracowaniu znajduje się m.in. samolot na pływakach. Głównym rynkiem dla niego ma być Indonezja.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.