W Komsomolsku nad Amurem został dziś oblatany trzeci prototyp samolotu SJ-100 (SSJ New, SJ-100 ukończył testy fabryczne, 2024-04-30), pierwszy z całkowicie rosyjską awioniką i silnikami PD-8. Lot trwał około 40 minut, Samolot osiągnął wysokość 3 km i prędkość 500 km/h. Oblatany dziś SJ-100 został ozdobiony rocznicowym logo na cześć zbliżającej się 80. rocznicy zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźniane (tak w FR nazywana jest II w.św.).
Podczas oblotu testowano działanie systemów sterowania, hydrauliki, klimatyzacji, a także osprzętu lotniczego i nawigacyjnego przy różnych prędkościach. Podczas lotu podwozie było kilka razy chowane i wypuszczane. Testowano również stabilność gazodynamiczną silników PD-8.
Samolot numer 97003 z numerem burtowym 97023 jest pierwszym SJ-100 wyposażonym w silniki PD-8 oraz wszystkie systemy i podzespoły samolotu wyprodukowane w Rosji. Pierwszy SSJ New, nr burt. 97021 wzbił się w powietrze latem 2023. To samolot wyposażony w francusko-rosyjskie silniki SaM146 i tylko część systemów produkcji rosyjskiej. Samolot nr 97012 wyposażony w silniki PD-8 został oblatany 17 marca. Wszystkie te prototypy są wykorzystywane w procedurze certyfikacyjnej samolotu i silników.
18 kwietnia, podczas wizyty w zakładach produkcyjnych ODK-Saturn w Rybińsku, minister przemysłu i handlu FR Anton Alichanow poinformował, że w testach wezmą udział trzy samoloty z silnikami PD-8. Trzeci jest właśnie przygotowywany do oblotu.
Aktualne rosyjskie plany przewidują, że testy certyfikacyjne SJ-100 z silnikami PD-8 zakończą się do końca 2025. Jeśli to by się powiodło, dostawy seryjnych samolotów powinny rozpocząć się w pierwszym kwartale 2026 (40 MC-21 i SJ-100 w produkcji, 2025-01-04).
Więcej o sytuacji rosyjskiego przemysłu lotniczego piszemy w ML Skrzydlata Polska 05/2025