Szwedzka Försvarets materielverk (FMV, Agencja zakupów uzbrojenia) podpisała umowę ramową z Yamaha Motor Europe NV na motocykle XT250. Porozumienie ma obowiązywać przez 7 lat i umożliwia zamówienie 2500 motocykli z wyposażeniem zimowym.
Masa eksploatacyjna XT250 wynosi ok. 135 kg. Pojemność zbiornika paliwa to 8 dm3. Motocykl napędzany jest silnikiem chłodzonym powietrzem o mocy ok. 20 KM i pojemności 250 cm3. W skład wyposażenia wchodzą narty, torby i akcesoria umożliwiające eksploatację w warunkach zimowych.
W ramach prac poprzedzających zamówienie i podpisanie kontraktu FMV, wspólnie z Siłami Zbrojnymi i Frivilliga motorcykelkåren (FMCK, Ochotniczym Korpusem Motocyklowym), przeprowadziła testy w warunkach letnich i zimowych, podczas jazdy po drogach utwardzonych i w terenie. Ich celem było określenie zdolności i funkcjonalności, a następnie istotnych i wykonalnych wymagań, aby motocykl odpowiadał jak nalepiej potrzebom odbiorcy.
Obecnie siły zbrojne Szwecji używają motocykli MC258 Huskvarna. Konstrukcję tę opracowano w połowie lat 1970., a teraz coraz trudniej zdobyć do niej części zamienne. FMV poszukiwała jego następcy, który miałby spełniać podobne wymagania dotyczące prostoty i zwrotności, a przy tym być produktem cywilnym.
W pierwszej kolejności ze służby wycofanych zostanie 1000 MC258. Celem FMV jest dostarczenie określonej liczby XT250 do wiosny 2026, aby móc jak najszybciej przeprowadzić szkolenie instruktorskie, a następnie personelu technicznego.
Natomiast jesienią 2026 planuje się przeprowadzenie pierwszych kursów szkoleniowych dla sanitariuszy. Seryjne dostawy XT250 do Sił Zbrojnych Szwecji będą realizowane nieprzerwanie do końca pierwszego kwartału 2027.