Tureckie przedsiębiorstwo STM prowadzi próby morskie nowego podwodnego pojazdu bezzałogowego STM NETA. System został ujawniony podczas targów SahaExpow Stambule 22 października 2024. Został on opracowany głównie na potrzeby Türk Deniz Kuvvetleri (tureckiej marynarki wojennej).
STM opracuje całą rodzinę pojazdów STM NETA. Jako pierwszy zbudowany został STM NET 300. Po procesie rozwoju został on skierowany na testy w basenie, które poprzedziły trwające właśnie próby morskie na Morzu Śródziemnym. Jak podaje producent, pierwsze próby zakończyły się powodzeniem. Próby morskie obejmują sprawdzenie sensorów, kamer i zdolności do autonomicznej nawigacji pojazdu w realistycznych warunkach.
Przedsiębiorstwo deklaruje, że już udało się zdobyć pierwsze zamówienie NETA 300 na lokalnym rynku. Najprawdopodobniej odbiorcą będzie Türk Deniz Kuvvetleri. Turcy zamierzają używać bezzałogowca w misjach przeciwminowych.
NETA 300 ma elastyczną i modułową budowę. Dzięki niewielkim rozmiarom może być przenoszony przez dwie osoby. Jego waga zależnie od konfiguracji mieści się w przedziale 70-85 kg. Bateria pozwala mu na operowanie przez maksymalnie 24 h na jednym ładowaniu. Pojazd rozwija prędkość do 5 w i może operować na głębokościach do 300 m. Wyposażony jest w sonar boczny do wykrywania, identyfikacji i klasyfikacji min morskich. Wyposażenie hydroakustyczne NETA 300 uzupełnia sonar z syntetyczną aperturą. Pojazd może być umieszczany w wodzie z różnych typów statków i okrętów.
Poza misjami przeciwminowymi NETA 300 może wypełniać również inne zadania na rzecz wojska i służb cywilnych. Wśród zastosowań wojskowych STM wymienia tutaj m.in. misje rozpoznawcze, wywiadowcze i obserwacyjne, badania środowiska, zwalczanie okrętów podwodnych, zwalczanie ładunków wybuchowych i ochronę portów. Zastosowania cywilne mogą obejmować m.in. badania środowiska i dna morskiego, inspekcje podwodnych rurociągów, badania geofizyczne, sprawdzanie morskiej infrastruktury energetycznej i morską archeologię.
Na bazie doświadczeń z budowy niewielkiego NETA 300 zbudowane zostaną w przyszłości także systemy średniej i dużej wielkości. Będą one lepiej dostosowane do długotrwałych operacji na większych głębokościach. Ich zadaniem będzie nie tylko wykrywanie min, lecz także inne operacje związane z bezpieczeństwem.