Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LMS-192 Oswiej zgodnie z harmonogramem

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 30 maja 2025

Białorusko-rosyjski program rozwoju lekkiego, dwusilnikowego samolotu wielozadaniowego LMS-192 Oswiej jest realizowany – po wcześniejszych opóźnieniach – zgodnie z harmonogramem. Jego prototyp ma zostać oblatany w 2026. Poinformował o tym przewodniczący Brzeskiego Obwodowego Komitetu Wykonawczego Piotr Parchomik w programie Rozmowa z prezydentem w telewizji Białoruś 1.

Ilustracja: 558. ARZ

W ramach porozumienia z Białorusią Rosja przeznaczyła 364 mln rubli na budowę trzech kadłubów prototypów LMS-192 Oswiej. Powstają one w 558. Lotniczych Zakładach Remontowych (558. ARZ) w Baranowiczach. Pierwszy kadłub ma zostać ukończony w czerwcu 2025, a drugi w przyszłym roku.

LMS-192 będzie wyposażony w dwa silniki turbośmigłowe WK-800SM. Są one opracowywane przez Uralskie Zakłady Lotnictwa Cywilnego (UZGA). UZGA tworzą specjalną wersję WK-800SM do napędu samolotu Oswiej.

W trakcie projektowania LMS-192 Oswiej zdecydowano o zastosowaniu stałego podwozia. Według konstruktorów takie rozwiązanie lepiej zapewnia bezpieczeństwo podczas operacji na nieprzygotowanych lotniskach, zwłaszcza w warunkach błotnistych, niż podwozie chowane. Ułatwi też zastosowanie podwozia pływakowego do operowania na wodzie.

Rosja uwzględnia rozwój LMS-192 Oswiej w państwowym programie rozwoju przemysłu lotniczego do 2030. Wynika z niego, że wspólna z Białorusią produkcja seryjna samolotów tego typu rozpocznie się w 2027. W tym roku ma powstać 20 LMS-192, W 2028 produkcja ma wzrosnąć do 46 samolotów rocznie. Do końca 2030 planuje się wyprodukowanie 158 Oswiejów.

Cena LMS-192 ma być konkurencyjna w porównaniu do podobnych samolotów z napędem turbośmigłowym. Oswiej ma kosztować 500-700 mln rubli, czyli 5,5-8 mln USD. Tymczasem podobnej wielkości samolot L-410 kosztuje około 6 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.