Podczas ubiegłotygodniowej wizyty premiera Malezji Anwara Ibrahima we Francji dwie linie lotnicze zawarły umowy zakupu samolotów komunikacyjnych produkowanych przez Airbusa.
Malaysia Aviation Group (MAG), spółka macierzysta narodowego przewoźnika Malaysia Airlines, złożyła zamówienie na 20 kolejnych A330-900. Najnowsze zamówienie zapewni podwojenie w przyszłości floty przewoźnika do 40 A330neo. Dostawy mają zostać zrealizowane pomiędzy 2029 a 2031.
MAG po raz pierwszy wybrała A330neo w 2022 w ramach programu odnowy floty, zobowiązując się do pozyskania 20 samolotów (10 bezpośrednio od Airbusa i 10 dzierżawionych od Avolon), z których 4 zostały już dostarczone. Są one wyposażone w nowe kabiny, z apartamentami klasy biznes z łóżkami rozkładanymi na płask i latają na trasach z Kuala Lumpur do Melbourne, Auckland i na Bali.
Oprócz nich flota Malaysia Airlines składa się obecnie z 7 Airbusów A330-200, 15 A330-300, 7 A350-900, 40 Boeingów B737-800 i tuzina 737-8 (Pierwszy A330neo dla Malaysia Airlines, 2024-11-29).
Natomiast AirAsia Berhad podpisała umowę z Airbusem o wartości 12,25 mld USD na 50 A321XLR z prawami do zakupu kolejnych 20 samolotów tego typu. Dostawy samolotów zaplanowano na 2028-2032.
Obecnie AirAsia Group, w skład której wchodzą AirAsia (Malaysia), AirAsia Cambodia, AirAsiaX, Indonesia AirAsia, Philippines AirAsia, Teleport, Thai AirAsia i Thai AirAsia X, posiada 254 samoloty, w tym 168 A320, 40 A320neo, 3 A321-200P2F, 15 A321neo i 28 A330-300.
Tony Fernandes, dyrektor generalny AirAsia Capital A Group powiedział, że linie zamierzają zamówić kolejne 150 samolotów w ciągu następnego miesiąca. Pod uwagę brane są Airbusy A220 albo Embraery E2. Według FlightGlobal AirAsia prowadzą również negocjacje z Airbusem w sprawie 15 zamówionych wcześniej A330-900 – Fernandes rozważa anulowanie zamówienia lub zamianę na samoloty wąskokadłubowe (Wystartowały AirAsia Cambodia, 2024-05-04).