Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wydarzenia malezyjskich targów LIMA 2007

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 grudnia 2007

Wydarzeniem pierwszych dni 9. międzynarodowego salonu morsko-lotniczego LIMA 2007 (4-8 grudnia 2007), zorganizowanego jak zwykle w porcie i na lotnisku malezyjskiej wyspy Langkawi, była zapowiedź zamówienia przez marynarkę wojenną kraju-gospodarza dwóch dalszych fregat typu Lekiu.

Symbol dymy floty malezyjskiej - lekka fregata Lekiu na pełnym morzu. W przyszłości Malezja ma zamiar zbudować dwa dalsze okręty tego typu już w swej stoczni / Zdjęcie: BAE Systems

Okręty mają dołączyć do dwóch pierwszych - Lekiu (nr taktyczny 30) i Jebat (nr taktyczny 29), które w 1999 weszły w skład malezyjskiej floty. Zostały one zbudowane w stoczni BAE Systems w Scotstoun - Lekiu zwodowano w 1994, a Jebat w 1995. Obecnie Kuala Lumpur wymagać będzie, aby dwie następne fregaty powstały już w Malezji - w Labuan Shipbuilding and Engineering (LSE), pod kierunkiem specjalistów brytyjskich i jako efekt współpracy stoczni malezyjskiej z BAE Systems.

Cel jest oczywisty, jak to określił Dato Sri Mohd Najib Tun Razak, wicepremier i minister obrony Malezji: rozwój własnego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego, tak aby był on w stanie produkować także na eksport. Jest to strategiczny kierunek działania każdej ekipy malezyjskiej i nie ma od tego odwrotu. Obecnie rząd oczekuje jasnego i klarownego listu intencyjnego BAE Systems potwierdzającego wolę współpracy z LSE przy budowie dwóch następnych fregat.

Podczas LIMA 2007 potwierdziły się także informacje z Indonezji o chęci zamówienia przez rząd w Dżakarcie 6 nowoczesnych okrętów podwodnych w Rosji. Mają to być 4 jednostki typu Kilo i dwie typu Amur z siłowniami uniezależniającymi od dopływu powietrza atmosferycznego.

W czasie spotkania z prasą prezes korporacji Irkut - Oleg Demczenko podał do wiadomości liczbę zamówionych w jego spółce wielozadaniowych dwumiejscowych myśliwców Su-30MKI. Według jego wyliczeń, obecny portfel zamówień sięgnął 232 egzemplarzy.

Głównym odbiorcą Su-30MKI są Indie. Większość maszyn wędruje tam w postaci komponentów, które składają na miejscu zakłady HAL. Pierwszą partię 140 myśliwców Indie zamówiły w 2000, najnowszą - 40 w roku bieżącym. Demczenko poinformował, że świeżo wyprodukowane komponenty do montażu 8 samolotów zostały przekazane Indii pod koniec listopada 2007. Irkut realizuje także zamówienia na 28 Su-30MKI dla Algierii oraz na 18 dla Malezji. Według ocen specjalistów, wartość pełnego portfela zamówień na Su-30 przekracza 7 mld USD.

Bezpośrednim potwierdzeniem informacji o problemach technicznych Rosji z przebudową lotniskowca Gorszkow, zamówionego przez marynarkę wojenną Indii, było oświadczenie dyrektora RSK MIG, Pawła Triszina, iż jego spółka dotrzyma bez względu na okoliczności terminu dostawy 12 bojowych jednomiejscowych MiG-29K (korabielnyj - myśliwiec pokładowy) i 4 dwumiejscowych szkolno-bojowych. Mają zostać przekazane flocie indyjskiej w okresie 2007-2008. Kontrakt RSK MIG podpisano w styczniu 2004. Opiewa on na ponad 700 mln USD. Triszyn powiedział, że jego umowa w żaden sposób nie jest związana z porozumieniem stoczniowym, a samoloty mogą przecież bazować także na lądzie.

Sumuje to doniesienia z Delhi, iż dowództwo marynarki wojennej Indii nie zamierza spokojnie akceptować żądań Rosjan podniesienia wartości kontraktu na przebudowę Gorszkowa, ani tolerować kolejnej fazy negocjacji prowadzących do przełożenia terminu oddania okrętu do służby.

Triszin podał, że Rosja uporała się już z podcinającym interesy jej spółkom zbrojeniowym zapóźnieniom w dostawach części zamiennych dla 16 MiGów-29 w Malezji. Według jego słów, znaleziono także wyjście z matni fatalnego serwisu posprzedażnego. Obecnie RSK MIG zaoferowała Malezji kompletną modernizację całej floty myśliwców MiG-29. Okazało się jednak, że Malezyjczycy nie zamierzają ich doprowadzić do standardu samolotów wielozadaniowych. Będą służyć wyłącznie jako myśliwce obrony powietrznej.

Triszin uważa, że Malezja może być w przyszłości zainteresowana wielozadaniowym myśliwcem MiG-35, który jest wariantem rozwojowym MiG-29.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.