Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Demonstrator Romeo przed oblotem

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 10 lipca 2025

ERC System przygotowuje do oblotu pełnowymiarowy demonstrator wielozadaniowego samolotu eVTOL (hybrydowo-elektrycznego) Romeo. Niemieckie przedsiębiorstwo kończy montaż drugiej wersji Romeo w zakładach pod Monachium. Plany przewidują wprowadzenie na rynek seryjnych samolotów tego typu w 2030.

W zakładach pod Monachium kończy się montaż demonstratora technologii samolotu eVTOL Romeo / Zdjęcie: ERC System

Testy naziemne pierwszego demonstratora technologii Echo, o masie 2700 kg rozpoczęto w 2022. W 2023 demonstrator przeszedł testy w zawisie. Wnioski z tego etapu programu posłużyły do zaprojektowania samolotu Romeo, którego pierwsza wersja X1 została zaprezentowana w 2024.

Romeo jest zbudowany w układzie dwubelkowym. Wzdłuż każdej belki rozmieszczono po 4 zespoły śmigło-silnikowe służące do pionowego startu i lądowania, a przed krawędziami natarcia skrzydeł śmigła wykorzystywane w locie poziomym. Dzięki takiemu napędowi Romeo ma mieć zasięg w wersji elektrycznej równy 200 km, a w wersji hybrydowej 800 km.

Projekt przewiduje, że samolot będzie przewozić ładunki o masie do 500 kg. Jego ładownia ma mieć pojemność 5,2 m3. Drzwi do niej będą kwadratem o boku równym 1,4 m. Przewiduje się, że powstaną zarówno wersje załogowe, jak i bezzałogowe Romeo oferowane do zastosowań cywilnych i wojskowych.

Przedsiębiorstwo ERC System powstało w 2020 dzięki wsparciu finansowemu niemieckiego koncernu lotniczo-kosmicznego IABG. Obecnie korzysta również ze wsparcia technicznego organizacji DRF Luftrettung, specjalizującej się w lotach ratownictwa medycznego, oraz Uniwersytetu Technicznego w Monachium. Zatrudnia ponad 60 pracowników 17 narodowości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.