Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

43 mld USD na samoobronę

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 lipca 2010

Systemy samoobrony amerykańskich samolotów pasażerskich przed pociskami przenośnymi mogą kosztować 43,3 mld USD w ciągu najbliższych 20 lat. To ocena Homeland Security Department.

Analizę dla Kongresu zamówili w 2003 senatorowie Charles Schumer z Nowego Jork i Barbara Boxer z Kalifornii. Stało się to wkrótce po ataku na izraelski samolot pasażerski w Kenii (w listopadzie 2002 terroryści zaatakowali i zniszczyli samolot startujący z Mombasy). Raport został właśnie ujawniony na podstawie Freedom of Information Act.

Homeland Security Department (HSD) ocenia, że cena kompletnego systemu samoobrony wynosi ok. 12 mln USD. W 2008 w USA latało w liniach pasażerskich i cargo 3636 dużych samolotów, które należałoby wyposażyć w te systemy - Boeingów 733, Airbusów A318 i większych. Oznacza to konieczność poniesienia nakładów na poziomie 43,3 mld USD. HSD ocenia, że w ciągu 20 lat w systemy samoobrony powinny być wyposażone wszystkie duże samoloty pasażerskie i cargo latające w USA.

Szacowane koszty mogą wydawać się duże, ale straty spowodowane tylko jednym udanym atakiem na samolot pasażerski nie byłyby wiele mniejsze. W 2005 Rand Corp. oceniała, że bezpośrednie i pośrednie skutki takiego ataku, w tym panika wśród pasażerów, ograniczenie lub nawet czasowe zawieszenie lotów, kosztowałyby amerykańską gospodarkę 15 mld USD.

Nie wszyscy zgadzają się z ocenami HSD i Randa. Przedstawiciele Air Transport Association, które integruje największe linie lotnicze USA, w tym Delta Air Lines, American i United Airlines, uważają że ryzyko ataku poza strefami działań wojennych jest zbyt małe, by ponosić tak wysokie koszty. Jeśli Kongres ustanowiłby prawo zmuszające linie do instalowania systemów samoobrony, nie mogłoby to się więc odbywać na koszt linii. Koszty musiałby, zdaniem ATA, pokrywać budżet federalny.

Analitycy HSD uważają, że wyrzutnie o długości ok. 1,5 m i masie kilkunastu kilogramów łatwo przemycić w pobliże większości lotnisk. Przenośne zestawy produkuje wiele krajów, w tym podejrzewane o wspieranie terrorystów, jak Iran czy Korea Północna. W zależności od typu i miejsca zakupu, pojedynczy zestaw może kosztować na czarnym rynku od 500 do 250000 USD.

Systemy samoobrony przed atakiem rakietowym, które potrafią odchylić i lot od toru wiodącego do celu, produkują m.in. Northrop Grumman i BAE Systems. Northrop Grumman wyprodukował dotąd 1750 zestawów Guardian. Część z nich została już zainstalowana na należących do USAF pięciuset statkach powietrznych 50 różnych typów. System BAE Systems Jeteye przeszedł już 2000 godzin testów na Boeingach 767 American Airlines latających z Nowego Jorku do Los Angeles. Jak dotąd niezawodnie. Teraz producent pracuje nad zmniejszeniem kosztów eksploatacji systemu. Według analityków, odpowiedni sposób zarządzania dostawami części zamiennych i serwisem może ograniczyć koszty o jedną czwartą. W odniesieniu do analizy HSD oznaczałoby to zaoszczędzenie 10 mld USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.