Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi kontrakt na K2 dla polskiej armii

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Transakcje, 01 sierpnia 2025

Dzisiaj, 1 sierpnia 2025, w Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy w Gliwicach doszło do podpisania drugiej umowy wykonawczej, dotyczącej pozyskania kolejnych 180 czołgów podstawowych K2 dla Wojska Polskiego. Umowa obejmuje także dostawy wozów towarzyszących i transfer technologii związany z uruchomieniem produkcji czołgów i wozów towarzyszących w Polsce.

Kontrakt obejmuje 116 czołgów w wersji K2GF, 64 czołgi K2PL, 31 wzt, 25 mostów towarzyszących i 25 pojazdów inżynieryjnych na podwoziu K2 / Zdjęcie: Dawid Kozdra

Umowa, licząca ponad 1000 stron, została zawarta między Agencją Uzbrojenia MON a Hyundai Rotem Company. Ma wartość ok. 6,5 mld USD (ok. 24 mld PLN). Jak podał szef AU MON, gen. bryg. Artur Kuptel, w toku negocjacji udało się uzyskać cenę o ok. 1 mld PLN niższą niż pierwotnie zakładano. Dodajmy, że pierwotnie podpisanie drugiej umowy wykonawczej dotyczącej czołgów K2 było spodziewane we wrześniu 2024, lecz z różnych względów było opóźniane.

Przedmiotem umowy jest m.in. dostawa 116 czołgów w obecnie dostarczanej konfiguracji K2GF, które zostaną zostaną wyprodukowane w Republice Korei przez Hyundai Rotem. Dostawy zaplanowano na lata 2026-2027. Kolejne 64 czołgi będą w dostosowanej do polskich wymagań i z polskimi podzespołami wersji K2PL. Pierwsze prototypowe 3 czołgi tej wersji zostaną wyprodukowane w Korei i poddane testom. Montaż pozostałych 61 wozów ma się już odbywać w Polsce, w zakładach Bumar-Łabędy. Dostawy spolonizowanych pojazdów zaplanowano na lata 2028-2030.

Czołgi w wersji K2PL będą lepiej dostosowane do wymagań Wojska Polskiego, m.in. dzięki modyfikacjom opartych na wnioskach z dotychczasowej eksploatacji wozów K2GF. Nowa wersja czołgów będzie wyposażona w aktywny system ochrony pojazdu KAPS-2, zagłuszarkę przeciwko bsl, wzmocnione opancerzenie i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia.

Ważnym wsparciem dla czołgów będą wozy wsparcia na podwoziu K2. Podpisany dzisiaj kontrakt obejmuje dostawę 81 takich pojazdów, w tym 31 wozów zabezpieczenia technicznego, 25 mostów towarzyszących i 25 pojazdów inżynieryjnych. W projekt pojazdów zaangażowane zostaną polskie podmioty, takie jak OBRUM i Bumar-Łabędy. Dostawy zaplanowano na lata 2029-2031.

Wraz z czołgami i wozami towarzyszącymi zakupiono także pakiet szkoleniowy, pakiet logistyczny i dużą ilość amunicji bojowej do armat kal. 120 mm i amunicję małokalibrową. W ramach pakietu logistycznego Polska zamówiła zapas części zamiennych, zestawy specjalnych narzędzi, wyposażenie testowe, narzędzia obsługowe i dokumentację techniczną. Z kolei w skład pakietu szkoleniowego wchodzi amunicja treningowa, symulatory pokładowe ETS, szkolenie instruktorów, załóg i personelu technicznego.

Na podstawie umowy Polska ma uzyskać transfer technologii, który umożliwi budowę potencjału produkcyjnego w polskim przemyśle, a także zdolności do pełnej obsługi i wsparcia eksploatacji czołgów. Szczególnie ten drugi element jest istotny, ponieważ w cyklu życia sprzętu wojskowego średnio ok. 2/3 kosztów stanowi jego eksploatacja, remonty i modernizacje. Koreańskie przedsiębiorstwo dostarczy do Bumaru-Łabędy narzędzia i wyposażenie produkcyjne. Pozwolą one utworzyć linię montażową czołgów K2PL i pojazdów wsparcia.

Dzisiejsza umowa stanowi również podstawę do dalszych negocjacji w formule B2B między przedsiębiorstwami polskiego przemysłu obronnego a Hyundai Rotem związanych z transferem technologii. Transfer ma obejmować ulokowanie w Polsce produkcji wież i podwozia, zawieszenia hydropneumatycznego, uzbrojenia głównego i automatu ładowania.
Jednocześnie MON nie rezygnuje z dalszych zakupów czołgów K2 dla Wojska Polskiego, których finansowanie powinno zostać przewidziane w nowym Planie Modernizacji Technicznej. Przypomnijmy, że umowa ramowa zawarta jeszcze w 2022 zakładała zakup łącznie 1000 czołgów K2 (Umowa na K2 w czerwcu?, 2025-06-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.