1 sierpnia 2025 w stoczni marynarki wojennej Chile (Asmar) w Talcahuano odbyła się ceremonia cięcia blach do budowy drugiego wielozadaniowego okrętu projektu Escotillón IV. Ceremonii przewodniczyła minister obrony Adriana Delpiano. Zastępowała prezydenta Gabriela Boricia, który odwołał swój udział z powodu wypadku w kopalni El Teniente po wstrząsie sejsmicznym (zginął w niej jeden z górników, a 5 zostało uwięzionych pod ziemią).
Projekt Escotillón IV jest częścią Narodowej Polityki Budowy Marynarki Wojennej. W jej ramach Asmar przejął rolę lidera w partnerstwie publiczno-prywatnym, w które zaangażowane są inne przedsiębiorstwa sektora oraz instytucje szkolnictwa wyższego. Celem partnerstwa jest stworzenie produktywnych rozwiązań dla gospodarki opartej na działalności morskiej.
Budowa wielozadaniowych okrętów projektu Escotillón IV stanowi nowy rozdział w rozwoju zdolności produkcyjnych Chile. Ma umożliwić odnowę potencjału Dowództwa Transportu Marynarki Wojennej (Comanfitran). Celem jest zastąpienie czterech jednostek chilijskiej floty, takich jak transportowiec Aquiles, barki Rancagua i Chacabuco, a w perspektywie średnioterminowej barki Sergeant Aldea. Nowe jednostki zostały zaprojektowane do służby zarówno w kontekście operacyjnym, jak i w zakresie wsparcia humanitarnego, zadań kryzysowych i łączności.
Według dowództwa chilijskiej marynarki wojennej, budowa każdego okrętu generuje prawie 3 miliony roboczogodzin specjalistycznej pracy. W projekt zaangażowanych jest bezpośrednio ponad 700 osób, a kolejny tysiąc jest zatrudniony pośrednio. Do budowy okrętu wykorzystuje się ponad 2600 ton stali, 350 km kabli elektrycznych i 100 ton produktów drewnopochodnych. W krajowym przemyśle wytwarza się dużą ilość osprzętu elektrycznego, mebli, chłodni, rur, platform i uszczelnień, a także wiele innych elementów.
Druga jednostka projektu Escotillón IV dołączy do pierwszej budowanej w ramach tego programu. Zamówienie na dwa okręty, warte 409,9 mln USD, zostało złożone w sierpniu 2022. Łącznie mają powstać 4 okręty. Pierwszy okręt jest zbudowany w 90%. Ma zostać zwodowany 28 stycznia 2026. Dostawa drugiego okrętu jest planowana na 2030.