Drugi prototyp nowego dwusilnikowego śmigłowca Airbus H140, noszący znaki rejestracyjne D-HEZZ wykonał swój pierwszy lot w Donauwörth w Niemczech 4 sierpnia 2025. Latem br. mają rozpocząć się próby H140 w klimacie gorącym, a zimą – w klimacie arktycznym. Dwa kolejne wiropłaty, w tym czwarty prototyp zgodny ze standardem produkcyjnym mają wzbić się w powietrze w 2026.
Po certyfikacji EASA i wejściu do eksploatacji w 2028, w następnym roku planowana jest walidacja Certyfikatu Typu przez FAA i zatwierdzenie do użytku w transporcie komercyjnym, a także do wykonywania lotów nad morzem. H140 ma być uzupełnieniem H135 – w pierwszej kolejności dostępne będą śmigłowce w wersji ratownictwa medycznego, a wersja do przewozu VIP-ów, która ma być sprzedawana przez Airbus Corporate Helicopters, powinna być dostępna do końca dekady.
Zadania wykonywane przez H140 mogą też obejmować transport na morskie farmy wiatrowe oraz platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, transport pilotów w portach, a także misje porządku publicznego. Producent nie planuje opracowania wersji przeznaczonej do szkolenia dla wojska – podstawowym produktem dla tego rynku jest H135.
Montaż końcowy H140 będzie prowadzony równolegle z montażem H135 i H145 w zakładach w Donauworth w Niemczech (więcej na temat tego śmigłowca w Skrzydlatej Polsce 04/2025, Airbus prezentuje H140 , 2025-03-12).