Rosyjski satelita Gieoskan-2 rozpoczął lokalizowanie samolotów z wykorzystaniem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). W pierwszym dniu odebrał 850 komunikatów z samolotów komunikacyjnych. Podczas odbioru sygnałów satelita znajdował się w stanie lotu nieorientowanego, czyli bez precyzyjnego zorientowania względem Ziemi lub gwiazd, co komplikowało ustawienie anten i działanie czujników. Działał jednak prawidłowo i zbierał wysokiej jakości dane.
Innowacyjny charakter Gieoskan-2 polega na integracji ADS-B na pokładzie małego statku kosmicznego. Istniejące dotąd systemy działają zazwyczaj z wykorzystaniem odbiorników naziemnych lub dużych satelitów o dużych zasobach energii. Rosyjski satelita udowadnia zdolność do efektywnego odbioru i przetwarzania sygnałów przez małą platformę w warunkach ograniczonych zasobów i zmiennej orientacji. Otwiera to perspektywy pełnego wdrożenia ADS-B w systemie kontroli ruchu lotniczego (ATC) i rozszerzenia strefy kontroli na obszary bez infrastruktury naziemnej, w tym odbioru sygnałów z bezzałogowych statków latających.
Satelita Gieoskan-2 został wyniesiony na orbitę 25 lipca 2025 jako ładunek dodatkowy w ramach misji rakiety nośnej Sojuz-2.1b z blokiem przyspieszającym Friegat RB. Głównym ładunkiem były wówczas satelity Ionosfiera-M 3-4. Towarzyszyło im m.in. 6 małych satelitów na platformie Gieoskan 3U i pierwszy rosyjski CubeSat InnoSat16, a także irański Nahid-2 (Irański satelita Nahid-2 na orbicie, 2025-07-25).