Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy Wolfa 2

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 14 sierpnia 2025

Bundeswehra prowadzi testy nowego samochodu terenowego ogólnego przeznaczenia Wolf 2 oparty o najnowszą wersję samochodu Mercedes-Benz G-klasy serii 464. W niemieckich siłach zbrojnych stanie się on następców samochodów Wolf, bazujących wozie Mercedes-Benz 250GD, używanych od lat 1980. Oba samochody oparte są o konstrukcję nadwozia na ramie.

W porównaniu do starszego pojazdu Wolf 2 (po prawej) jest pojazdem większym i o rozszerzonych możliwościach./ Zdjęcia: Bundeswehr

Testy są prowadzone przez personel ośrodka badawczo-testowego WTD 41. Zakładają pokonanie łącznie 16 tys. km na różnych podłożach. Próby podzielono na 4 cykle, w tym jazdę po drogach polnych i leśnych, szutrowych, terenie naturalnym i syntetycznym torze testowym. Próby są prowadzone z manekinami, obciążnikami i workami z piaskiem, by symulować maksymalne obciążenie pojazdu.

Wolf 2 jest sprawdzany pod kątem zużycia i uszkodzeń. Tak wymagające testy mają umożliwić lepsze planowanie przeglądów i tworzenie zapasów części zamiennych. Co więcej, testy mają także sprawdzić możliwość transportu samochodu w zawiesiu pod śmigłowcem, zdolności do brodzenia, pokonywania wzniesień, transportu kolejowego i kompatybilności elektromagnetycznej. Część prób zaplanowano w komorze klimatycznej w temperaturach od -34°C do 49°C i w różnych warunkach klimatycznych.

W porównaniu do standardowego samochodu G-klasy Wolf 2 zostały zaprojektowane i dostosowane do wymagań wojskowych. Mogą więc być zakupione wyłącznie przez agencje rządowe. Różnice obejmują m.in. możliwość obejścia ograniczeń silnika, by uzyskać większą moc przez ograniczony czas w krytycznych sytuacjach. Ponadto Wolf 2 będzie pierwszym pojazdem Bundeswehry w pełni zintegrowanym z najnowszym sprzętem łączności w ramach projektu D-LBO (Digitalisierung Landbasierte Operationen), czyli pełnej cyfryzacji operacji lądowych.

Niemcy zamówili pierwszych pięć przedsesyjnych samochodów w lipcu 2024 w celach testów. Dostarczono je w listopadzie 2024 i od tamtej pory są intensywnie testowane. Finalizacji tego procesu należy się spodziewać do października br., kiedy opracowane zostaną wyniki prób.

Choć testy się jeszcze nie zakończyły, Niemcy podjęli już decyzję o uruchomieniu produkcji seryjnej Wolfa 2. Pierwsze egzemplarze seryjne mają trafić do wojska w listopadzie 2025. Do tej pory Berlin zamówił 1500 takich samochodów, lecz potrzeby Bundeswehry opiewają na 5800 wozów ujętych w umowie ramowej. Tygodniowo do magazynów Bundeswehry ma trafiać do 30 samochodów. Wojsko będzie natomiast odpowiadać za montaż wyposażenia D-LBO. Pierwsze w pełni wyposażone samochody mają być dostępne najpóźniej od kwietnia 2026.

Wolf 2 mają pozostać w służbie w Bundeswehrze przez co najmniej dwie dekady. Niemcy kupują je w dwóch wersjach. Pierwsza jest wersją dla żandarmerii wojskowej, a druga wersją dowodzenia dla pozostałych sił zbrojnych. Pojazdy dla żandarmów mają się różnić pewnymi szczegółami, w tym specjalny system sygnalizacji, zintegrowane niebieskie oświetlenie z przodu i z tyłku. Pozostałe zadanie realizowane obecnie przez starsze Wolfy – w tym ewakuacja medyczna i operacje powietrznodesantowe – zostaną w przyszłości powierzone innym pojazdom.

W porównaniu do starszego pojazdu Wolf 2 jest pojazdem większym i o rozszerzonych możliwościach. Ma silnik o mocy 183 KM (wcześniejszy Wolf miał jednostkę o mocy (68-115 KM) i o 3-krotnie wyższym maksymalnym momencie obrotowym (600 Nm). Wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów i elastyczne zasobniki do przewozu broni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.