Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Patent na nowe samoloty pasażerskie OAK

Przemysł lotniczy, Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 23 sierpnia 2025

Rosyjska OAK opatentowała projekt szerokokadłubowego samolotu dalekiego zasięgu, przeznaczonego do przewozu pasażerów i bagażu w regularnych lotach komercyjnych. Podstawowa wersja samolotu jest przeznaczona dla 281 pasażerów w układzie trzyklasowym. Samoloty mają mieć zasięg do 13 600 km.

Model aerodynamiczny samolotu SzFDMS w tunelu aerodynamicznym CAGI T-128 / Zdjęcie: CAGI

Projektowana rodzina samolotów składa się z trzech modeli: skróconego SzFDMS-500 (236 miejsc), podstawowego SzFDMS-600 (281 miejsc) i wydłużonego SzFDMS-700 (320 miejsc). Możliwe jest stworzenie także wersji cargo i modyfikacji mieszanych. Przewiduje się, że koszty eksploatacji nowego samolotu będą niższe niż w przypadku Boeinga 787-9: o 3% w kosztach bezpośrednich i o około 6% w kosztach pośrednich. Projekt przewiduje szerokie zastosowanie materiałów polimerowo-kompozytowych.

Nie jest jasne, jakie są cele patentowania konstrukcji samolotu, który niewiele różni się od już istniejących konstrukcji. Przedstawiciele OAK tłumaczą to dążeniem do osiągnięcia niezależności technologicznej przez rosyjski przemysł lotniczy. Po zakończeniu w 2023 wspólnego projektu CR929 z Chinami, korporacja skoncentrowała się na projektowaniu samolotu dalekiego zasięgu. Jednocześnie nawiązanie do B787-9 nie jest celem samym w sobie, a raczej punktem odniesienia przy tworzeniu rodzimego samolotu tej klasy.

Patent OAK ma pomóc w realizacji strategicznego celu modernizacji floty rosyjskich samolotów dalekodystansowych z wykorzystaniem własnych technologii i możliwości produkcyjnych. Zdaniem korporacji wymagają one międzynarodowej ochrony prawnej. Nowy rosyjski projekt koncentruje się na dostosowaniu nowych samolotów do warunków eksploatacji w Rosji i krajach WNP, a także na zmniejszeniu zależności od komponentów importowanych w produkcji i serwisowaniu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.