Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmarł twórca czarnej skrzynki

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 21 lipca 2010

W wieku 85 lat zmarł twórca lotniczego rejestratora pokładowego, dr David Warren.

Warren pracował w Melbourne Aeronautical Research Laboratory, gdy w 1953 zdarzył się trudny do wyjaśnienia wypadek samolotu pasażerskiego Comet. To wówczas wpadł na pomysł zbudowania rejestratora głosów załogi i podstawowych wskazań przyrządów w czasie lotu. Idea nie wzbudziła zbyt dużego zainteresowania w Australii, ale Warrenowi wraz z kolegami udało się w 1956 zbudować prototyp ARL Flight Memory Unit. Urządzenie przeszło pomyślnie testy, jednak zarówno Departament Lotnictwa Cywilnego, jak i RAAF uznały je za nieprzydatne. Specjaliści australijskich wojsk lotniczych uznali, że może ono przynieść więcej pytań niż wyjaśnień.

Dopiero zainteresowanie Brytyjczyków spowodowało dalszy rozwój idei rejestratora. W 1958 zespół dr. Warrena wyraził zgodę na jego wykorzystanie w W. Brytanii i opracował nowy model urządzenia, zamkniętego w odpornej na zniszczenie, w tym na działanie ognia, obudowie. Rejestratory, zwane popularnie czarnymi skrzynkami, umieszczane były w jaskrawo pomarańczowych pojemnikach, co miało ułatwić ich odnalezienie na miejscu wypadku.

Co ciekawe, od 1960 to Australia stała się pierwszym krajem na świecie, w którym obowiązkowo instalowano rejestratory, na wszystkich samolotach pasażerskich. Decyzję podjęto po niewyjaśnionej katastrofie samolotu Fokker Friendship w Queensland.

Za swoje osiągnięcia dr David Warren otrzymał w 2001 Lawrence Hargraves Award. Rok później uhonorowano go Order of Australia. W 2008 imieniem Warrena nazwano jeden z samolotów A380 linii Qantas.

David Warren urodził się w 1925 w Groote Eylandt w Northern Territory. Uczył się w szkołach w Sydney i Launceston. Ukończył Sydney University jako chemik. Przez 25 lat był szefem Combustion Institute, gdzie pracował jako specjalista od paliw rakietowych. Z żoną Ruth miał czworo dzieci. Doczekał też 7 wnuków.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.