Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatnie manewry australijskich F-111

Lotnictwo wojskowe, 30 lipca 2010

4 samoloty uderzeniowe F-111C australijskich wojsk lotniczych (RAAF), uczestniczą od 16 lipca w ćwiczeniach Pitch Black, ostatnich przed wycofaniem ich ze służby.

</span>Najstarsze australijskie F-111 mają za sobą ponad 40 lat służby. Z końcem tego roku zostaną wycofane i zastąpione przez F/A-18F / Zdjęcie: USAF

Pierwszy F-111 został przekazany Australijczykom w 1968. Ze względu na wady strukturalne, pierwsze egz. pojawiły się w jednostkach operacyjnych w 1973. Sojusznik USA zakupił 24 samoloty w wersji uderzeniowej C, przebudowują 4 z nich na maszyny rozpoznawcze, RF-111C. Później odkupił od USAF używane F-111A (4 egz.), modernizując je do wariantu C, oraz 15 samolotów bombowych, czyli F-111G.

Te ostatnie zostały wycofane ze służby w 2007. Do bieżącego roku w służbie pozostało 17 maszyn modelu C i 4 samoloty rozpoznawcze. Ze względu na planowany zakup F-35, w ostatnich latach zrezygnowano z dalszego przedłużania resursów sto jedenastek i wyznaczono datę ich wycofania - na 2010 (zobacz: RAAF - po staremu).

Australijskie F-111 zapewniały możliwości przeprowadzania uderzeń na cele odległe o 2150 km. Dwuosobowy samolot o maksymalnej masie startowej do 45 t, dzięki mocnym silnikom, pokładowemu radarowi i zmiennej geometrii skrzydeł był w stanie osiągnąć prędkość Ma2,5 lub lecieć na bardzo niskich wysokościach, z ładunkiem bomb i pocisków rakietowych o masie do 14,5 t.

Możliwość lotu koszącego bez widoczności ziemi dała australijskim F-111 nieformalną nazwę Aardvark, czyli ziemna świnia, bo podobnie jak to zwierze, samolot mógł lecieć niemal nosem przy ziemi.

F-111 zatopił w 2006 północnokoreański statek Pong Su zatrzymany za największy w historii Australii, wykryty przemyt narkotyków. Jednostka, po wyokrętowaniu załogi, została odholowana od wybrzeży kraju i zatopiona dwoma bombami GBU-10 Paveway II.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.