Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnictwo ogólne – koniec upadku?

Lotnictwo cywilne, 09 sierpnia 2010

W pierwszej połowie bieżącego roku zakłady lotnictwa ogólnego wyprodukowały mniej samolotów niż w 2009, jednak zanotowały nieznacznie większe obroty.

</span>Mimo kryzysu, niewiele zmieniło wśród liderów rynku. Dla przykładu, wśród małych samolotów tłokowych, nadal dominuje Cirrus SR22. Do połowy roku dostarczono ich 110 egz. Istotną zmianą jest jednak sytuacja w sektorze bardzo lekkich odrzutowców. Cessna Citation Mustang musiała ustąpić miejsca Phenomowi 100 Embraera. Amerykanie dostarczyli 41 samolotów, Brazylijczycy - o 10 więcej / Zdjęcie: Embraer

Stowarzyszenie GAMA zrzesza ok. 60 największych producentów lotnictwa ogólnego. Przedstawili oni dane o liczbie dostarczonych klientom samolotów w ciągu pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku.

W tym czasie powstało 937 samolotów sportowo-turystycznych i dyspozycyjnych. To mniej o 102 maszyny, niż w pierwszej połowie 2009 i średnio dwa razy mniej, niż w latach 2007-2008.

Mimo tego ogólna sytuacja sektora przestała się pogarszać. Zakłady zanotowały obrót w wysokości 9,4 mld USD, o 20 mln USD więcej niż rok wcześniej. By mówić o wychodzeniu z kryzysu, należy jednak poczekać na wyniki produkcji w drugiej połowie bieżącego roku.

Wśród samolotów, przekazanych odbiorcom, 425 egz. to maszyny tłokowe, 157 turbośmigłowe, a 355 to odrzutowce. Takie liczby nadal świadczą o poważnej zapaści rynku. O ile dwie ostatnie grupy maszyn kupowane są głównie przez przedsiębiorstwa, samoloty z napędem tłokowym trafiają przeważnie do odbiorców prywatnych. W czasach normalnego rozwoju gospodarczego stanowią one większość (55-65%) produkcji sektora lotnictwa ogólnego. Obecnie wartość ta spadła do jedynie 45%.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.