Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby Patrollera TM

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 sierpnia 2010

MSW Francji przeprowadzi próby bsl Patroller TM w przestrzeni cywilnej w rzeczywistych warunkach południa kraju. Próby potrwają od 16 do 31 sierpnia.

Oddział bezpieczeństwa cywilnego MSW Francji chce przeprowadzić próby, by ocenić możliwość dalszego wykorzystania Patrollera TM do wykonywania zadań cywilnych. Bsl będzie patrolować obszary na południu Francji, w rejonie Prowansji, Alp i Lazurowego Wybrzeża. W lotach będzie wyposażony w stabilizowany zasobnik z optoelektroniczną aparaturą rozpoznawczą Sagem Euroflir 410 funkcjonującą w dzień i w nocy. Będą ją kontrolować specjaliści na stanowisku naziemnym, poszukujący groźnych wydarzeń w ruchu drogowym lub np. ognisk pożarów. Stanowisko zostało połączone łączami satelitarnymi z ośrodkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo cywilne.

Patroller TM będzie bazować na lotnisku Mandelieu w Cannes. Loty będą odbywać się w trybie bezpilotowym, ale na pokładzie bsl będzie znajdować się człowiek. Ma on zapewnić spełnienie wymagań bezpieczeństwa w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. We Francji, jak w prawie wszystkich państwach świata, loty bsl w przestrzeni cywilnej są zabronione.

Bsl Patroller TM został zbudowany na bazie motoszybowca Stemme S-15 certyfikowanego przez EASA. Przebudowano go w oparciu o systemy opracowane przez Sagem (Safran group) dla bsl Sperwer Mk. II i doświadczenia uzyskane w czasie operacji kompleksu Sperwer/SDTI w Afganistanie. Dzięki modułowej konstrukcji, Patroller TM może przenosić różne wyposażenie obserwacyjne (m.in. radar z syntetyczną aperturą niemieckiej OHB-System) i komunikacyjne. Masa startowa bsl wynosi 1050 kg, a ładunek użyteczny 250 kg. Długotrwałość jego lotu wynosi 20 - 30 h, a wysokość patrolowania to maksymalnie 7,5 km.

Patroller TM przeszedł kompleksowe próby w przestrzeni zamkniętej w dniach 26 maja - 2 lipca. Startował wówczas z bazy lotnictwa wojskowego w Istres w południowo zachodniej Francji. Wykonał 10 lotów w trybie załogowym i 5 jako bezpilotowiec. Jego loty nadzorowano z dwóch ośrodków naziemnych - zainstalowanego przez Safran w Istres i z ośrodka badawczo-rozwojowego Sagem w Eragny. Testy potwierdziły zdolność do wykonywania ponad 10-godzinnych lotów, odporność na boczne wiatry, dobre zintegrowanie z nadzorem przestrzeni powietrznej i sprawne funkcjonowanie pokładowego potrójnego systemu sterowania.

Próby Patrollera TM odbywały się też z fińskiej bazy Kemijarvi. Od 10 lipca do końca miesiąca francuski bsl wykonał tam 8 lotów. Sagem przewiduje, że pierwsze w pełni operacyjne bsl Patroller TM trafią do odbiorcy za 12-18 miesięcy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.