Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zgoda na F-35I

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 sierpnia 2010

USA zgodziły się na przekazanie Izraelowi 20 myśliwców nowej generacji F-35I wartych 2,75 mld USD. W przyszłości na F-35 będą instalowane izraelskie komponenty.

Zasady transakcji zaaprobował izraelski minister obrony Ehud Barak. Teraz potrzebna jest jeszcze aprobata premiera, Benjamina Netanyahu. Decyzja, zapewne pozytywna, ma zostać podjęta do końca września. Ze strony amerykańskiej kontrakt musi zaaprobować Pentagon i Kongres.

Dostawy 20 myśliwców w wersji F-35I (I jak Israel) miałyby rozpocząć się w 2015 i potrwać 2 lata. Wcześniej treningi na amerykańskich F-35 będą odbywać izraelscy piloci. Cena jednostkowa F-35I ma wynieść 96 mln USD. Cały kontrakt, o wartości ok. 10 mld szekli (2,75 mld USD), obejmujący części zamienne, szkolenie i symulatory, ma zostać sfinansowany ze środków amerykańskiej pomocy dla Izraela (FMF, rocznie wynosi ona 3 mld USD).

Rozmowy na temat zakupu przez Izrael myśliwców F-35 trwają od kilku lat (Izrael otrzyma F-35 przed 2012, 2007-10-26). Główne problemy, które musieli pokonać negocjatorzy, to dostęp Tel Awiwu do kluczowych technologii, na co nie chciał zgodzić się Waszyngton, oraz bardzo wysoka cena proponowana przez Amerykanów (Bez zgody na izraelskie F-35, 2010-01-20). Ostatecznie Izrael miał uzyskać zgodę na instalowanie w samolotach własnych systemów pokładowych.

Dyrektor generalny w ministerstwie obrony Izraela, Udi Shani poinformował, że w izraelskie systemy będą wyposażane nie tylko samoloty IAF, ale także F-35 dla innych odbiorców. Chodzi przede wszystkim o uzbrojenie, takie jak zestawy do bomb kierowanych Spice i kpr Python 5 Rafaela. Wartość komponentów izraelskich jest szacowana na 4 mld USD. Łączny offset w izraelskim przemyśle zbrojeniowym związany z planowaną transakcją ma osiągnąć wartość 5 mld USD.

Według innych źródeł, izraelskie systemy będą instalowane dopiero w kolejnych partiach F-35I. Pierwszych 20 samolotów będzie dostarczonych w kompletacji eksportowej, przewidzianej dla sojuszników USA, bez niektórych kluczowych elementów instalowanych w F-35 dla własnych wojsk. Izrael miał sobie jednak zapewnić możliwość modernizacji kupowanych samolotów w przyszłości.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.