W piątek odbyła się uroczystość przyjęcia do służby pierwszego z nowych, wielozadaniowych okrętów podwodnych Royal Navy o napędzie atomowym, HMS Astute.
Uroczystość, w trakcie której okręt otrzymał pełną nazwę HMS ('Her Majesty's Ship) Astute, zakończyła wstępny etap prób morskich, prowadzonych od końca ubiegłego roku. W ich trakcie potwierdzono zdolność wykonywania przez okręt podstawowych zadań. Uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej wymaga dodatkowych prób i lepszego zgrania załogi.
Jednostka dała nazwę typu dla nowych, wielozadaniowych okrętów podwodnych. Obecnie trwa proces finalizowania montażu przed zwodowaniem okrętu Ambush. Budowa kolejnych dwóch, Artful i Audacious rozpoczęła się odpowiednio w 2005 i 2009. Producent, stocznia BAE Systems Submarine Solutions, otrzymała już zamówienie na Agamemmona oraz Ansona. Los ostatniego, Ajaxa nie został jeszcze przesądzony.
Astute zastąpi najstarszy i najmniejszy w brytyjskiej flocie atomowy okręt podwodny pierwszej generacji, HMS Sceptre, który ma za sobą 32 lata służby. Pozostałe powinny zastępować młodsze jednostki typu Trafalgar, które służą już 19-26 lat. Zbudowano ich 6 egz., z których jeden, najstarszy został wycofany w ubiegłym roku.
Najnowsze okręty są jednocześnie największymi w dotychczasowej historii brytyjskich jednostek wielozadaniowych. Przy wyporności ok. 6500 t (i pełnej 7400 t), mają długość 97 m. Załogę stanowić będzie standardowo 98 oficerów i marynarzy, obsługujących m.in. ciężkie torpedy Spearfish, pociski przeciwokrętowe UGM-84 Harpoon, pociski samosterujące Tomahawk Block IV oraz miny morskie.
Umowę w sprawie budowy pierwszych 3 okrętów typu Astute podpisano w 1997. Od tej pory program zanotował prawie 5-letnie opóźnienie. Szacuje się, że związany z tym wzrost kosztów osiągnie rekordowe 3,9 mld GBP.