Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Avio pomaga HAL

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 września 2010

Indie zwróciły się do włoskiego koncernu Avio o konsultacje w sprawie usunięcia niedomagań systemu napędowego śmigłowca Dhruv.

Producent śmigłowca Dhruv (Advanced Light Helicopter, ALH) - HAL (Hindustan Aeronautics Limited) ma problemy z uzyskaniem prędkości maksymalnej wymaganej przez założenia techniczne, a tym samym odbiorcę, czyli armię indyjską. Powinna ona wynosić 270 km/h, tymczasem testowane egzemplarze nie przekraczają 250 km/h. Prawdopodobną przyczyną problemów jest zintegrowany system przeniesienia napędu - IDS (Integrated Dynamic System). Donosi o tym Business Standard.

Dhruv napędzany jest silnikiem Shakti, opracowanym na bazie licencji francuskiej Turbomeca. Parametry pracy silnika nie budzą zastrzeżeń - udaje się dzięki niemu (po modyfikacjach) uzyskać wymagany pułap - 6,5 km (Wysokościowa akcja ratownicza Dhruv, 2009-09-16). W ciągu trwających kilka lat prób nie udało się jednak doprowadzić do właściwej pracy IDS - ogranicza on prędkość, ma też zbyt niską trwałość. Indyjscy specjaliści wprowadzili kilka zmian w systemie, które zwiększyły jego żywotność, ale nie potrafią sobie poradzić z problemem prędkości. Nie widząc innego wyjścia, HAL zwróciła się do włoskiego producenta napędów Avio o pomoc.

Ustalono, że Avio zbuduje na podstawie indyjskiej dokumentacji system przeniesienia napędu w jednej z własnych wytwórni. Jeśli ten będzie działał prawidłowo w czasie zaplanowanych na 400-500 godzin testów, będzie to oznaczać prawdopodobne wystąpienie błędów w procesie produkcyjnym w HAL (niewłaściwa technologia lub materiały). Jeśli nie - uprawdopodobni się błąd konstrukcyjny. Wówczas może okazać się niezbędne skonstruowanie IDS od nowa, już z pomocą Włochów. To zaś w znaczący sposób opóźni realizację programu Dhruv.

Avio jest drugim wyborem HAL. Wcześniej indyjska spółka zwróciła się do nieujawnionego producenta amerykańskiego. Ten jednak zażądał zbyt dużych opłat i czasu na doprowadzenie IDS do właściwego stanu. Włosi nie tylko mają pomóc w opanowaniu problemów technicznych, ale przeprowadzić też audyt procesów produkcyjnych w HAL. Już wstępne oceny wykazały bowiem, że kultura pracy indyjskich pracowników pozostawia wiele do życzenia. Całkowite zamówienie na śmigłowce Dhruv opiewa na 159 egz. Już w 2009 HAL powinna przekazać armii 20 maszyn tego typu. Wojsko nie chce jednak ich odebrać. W 2010 dostawy miały objąć 31 Dhruvów w wersji Mk.3 (transportowej). Wobec problemów technicznych także te śmigłowce nie zostaną zapewne odebrane, lub odebrane warunkowo.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.