Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.


Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: htmlParseEntityRef: no name in Entity, line: 1 in /library/Site/String.php on line 146

CT-CV po MSPO w Sulejówku

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 września 2010

Po MSPO CMI Defence zaprosiło specjalistów z MON, przemysłu i mediów do WITPiS w Sulejówku na pogłębioną demonstrację najbardziej zaawansowanej konstrukcji, wieży CT-CV z wysokociśnieniową armatą kal. 105 mm.

Wieża w  konfiguracji standardowej, z ochroną balistyczną na poziomie I  STANAG 4569 ma masę 4300 kg - wartość ta wzrasta do ok. 4900 kg przy  poziomie IV. W Polsce pokazywana była ze sprzężonym 12,7-mm wkm. W  produkcji wież CMI Defence mogłoby ewentualnie uczestniczyć CPW HSW /  Zdjęcia: Grzegorz  Hołdanowicz

W 3 lata po prowizorycznej instalacji CT-CV na podwoziu XA-361 (Patria AMV przygotowana jako nośnik moździerza AMOS) na fińskim poligonie w Lohtaja, tym razem w Sulejówku Belgowie z CMI Defence (Cockerill Maintenance & Ingenierie Defence) z Embourga próbowali zainteresować Wojsko Polskie rozwiązaniem, które mogłoby zwiększyć zdolności bojowe batalionów zmotoryzowanych wyposażonych w Rosomaki. W 2007 Wojska Lądowe widziały realną potrzebę wprowadzenia do wyposażenia nie tylko 120-mm samobieżnych moździerzy (czego efektem jest program Rak), ale także właśnie Wozów Wsparcia Ogniowego z 105-mm lub 120-mm działami. W grę wchodziło sięgnięcie po rozwiązanie belgijskie (CT-CV) bądź włoskie (wieże Hitfact 105 lub Hitfact 120 od Oto Melary). Obecnie w programie 2009-2018 nie ma - w ramach Programu Operacyjnego związanego z zakupami Rosomaków - miejsca dla takiej odmiany transportera, co nie znaczy, iż w którejś w planowanych rewizji programu nie może dojść do modyfikacji planów i uzupełnienia rodziny Rosomaków o WWO.

CMI Defence prezentowała także kierowany (naprowadzanie półaktywne w  wiązce kodowanej) pocisk rakietowy Falarick 105, wystrzeliwany z działa  wieży CT-CV i dostosowany do współpracy z jej automatem amunicyjnym  (12-16 pocisków). Falarick został opracowany na zlecenie Belgów (w  oparciu o inne podobne konstrukcje) przez ukraińskie Biuro Lucz z  Kijowa. Ważący 25,2 kg Falarick był odpalany w ramach prób w Szkocji w  lutym 2010, ma zasięg do 5000 m i zdolność przebijania pancerza o  grubości nie mniejszej niż 550 mm RHA / Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz i  CMI Defence

Wyposażony w nowoczesny system kierowania ogniem z funkcją Hunter-Killer i możliwością prowadzenia także ognia pośredniego i zwalczania celów powietrznych (kąt podniesienia w zakresie od -10o do +42o) oraz rozbudowane funcje autodiagnostyczne, system wieżowy CT-CV był dotychczas testowany na podwoziu MOWAG Piranha III, Patria AMV oraz - bodaj najbardziej intensywnie - na przeznaczonych dla Portugalii Pandurach II 8x8 Steyra. Oryginalnie Portugalia miała zamiar zakupić nawet 33 wozy z wieżami CT-CV lub Hitfact (nieoficjalnie wiadomo, iż podczas testów górowało rozwiązanie belgijskie), jednak trudności budżetowe, a także zawiłości programu Pandura w Portugalii, zastopowały kroki w kierunku finalizacji kontraktu.

CT-CV na Pandurze II 8x8 podczas testów w Portugalii / Zdjęcie: CMI Defence


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.