Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dni NATO i samolot dla VIP

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 27 września 2010

Najważniejszym tematem rozmów dowódcy Lotnictwa Wojskowego Republiki Czeskiej - gen. Jirziego Vernera i dowodzącego Siłami Powietrznymi gen. Lecha Majewskiego, podczas Dni NATO w Ostrawie była kwestia transportu lotniczego VIP.

Czeski  wojskowy A319CJ - 2801 ląduje na pasie lotniska Leosza Janaczka w  Ostrawie. Ten samolot zaprezentowano polskiej delegacji Wojsk  Lotniczych podczas Dni NATO

Polska delegacja Wojsk Lotniczych w czasie Dni NATO (17 - 19 września 2010) na lotnisku im. Leosza Janaczka w Ostrawie, miała sposobność zapoznania się z doświadczeniami południowych sąsiadów na polu przewozu lotniczego najważniejszych polityków. Mogła też obejrzeć jeden z dwóch dyspozycyjnych, wojskowych, czeskich Airbusów A319CJ o numerze 2801, który specjalnie przyleciał do Ostrawy.

Sensacją Dni  NATO w Ostrawie był także dynamiczny pokaz natarcia jednego z 30  czeskich zmodernizowanych T-72CZ

Lotnictwo Wojskowe Republiki Czeskiej, podobnie jak nasze SP, zmuszone było do eksploatacji dwóch dyspozycyjnych Tu-154, przeznaczonych do transportu VIP, a bazujących na praskim lotnisku Kbely. Jednak praskie władze podeszły do sprawy ich wymiany zupełnie inaczej niż polskie MON. Już w 2005 zdecydowano, że oba Tupolewy powinny zostać wycofane, a na ich miejsce trzeba zakupić dwa nowoczesne samoloty dyspozycyjne co najmniej średniego zasięgu. Zapytania ofertowe przygotowujące grunt pod przyszły przetarg rozesłano w 2005 do Airbusa i Boeinga. Amerykanie jednak nie wystosowali formalnej oferty na BBJ (Boeing Business Jet). W tej sytuacji rozpoczęto rozmowy z Airbusem. Zakończyły się one 6 marca 2006 podpisaniem zamówienia na dwa A319CJ (Corporate Jet) z wyposażeniem ściśle określonym nie przez polityków, ale przez ekspertów czeskiego lotnictwa wojskowego. Trzeba przy tym dodać, że Czeskie Linie Lotnicze (CSA) zamówiły pierwszą szóstkę A319 już w 2004. Samoloty dostarczono w 2007 i 2008. W 2009 i 20010 dokupiono 2 następne.

Czeskie  wojska lądowe pokazały również BMP-2 w wielobarwnym kamuflażu

Pierwszy czeski dyspozycyjny wojskowy A319CJ - 2801, który prezentowano Polakom w Ostrawie, znalazł się w składzie lotnictwa naszych południowych sąsiadów 30 stycznia 2007. Gotowość do działań uzyskał 6 lutego 2007, zaś 26 października tegoż roku otrzymał uroczyście imię General Karel Janouszek (dowódca czechosłowackiego lotnictwa w W. Brytanii podczas II wojny światowej). Drugi czeski wojskowy A319CJ - 3085 wylądował w Pradze po raz pierwszy 27 września 2007. Nosi imię General Josef Ocelka (dowódca 311. bombowego dywizjonu czechosłowackiego w W. Brytanii podczas II wojny światowej).

Oba czeskie A319CJ mogą wyć wykorzystywane w konfiguracji przewozu VIP dla 44 podróżnych, ale także po 24-godzinnej zmianie architektury kabiny - jako samoloty transportowe dla 100 żołnierzy. Nie przewiduje się jednak częstych zmian z uwagi na możliwość przypadkowego uszkodzenia kadłuba. Samolot 2801 jest więc utrzymywany jako maszyna dla VIP, zaś 3905 jako uniwersalny transportowiec pasażerski.

Policja zaś  zaprezentowała pościg transgraniczny  (wespół z naszym Śląskim Oddziałem Straży Granicznej z Raciborza) wspierane z powietrza  śmigłowcem EC 135

Ten ostatni może także przemieszczać czterech ciężko rannych w specjalnym module PTU (Patient Transport Unit) i lżej rannych w wariancie MEDEVAC. Zmiana wystroju trwa 12-16 godzin. Co interesujące, do przedniego i tylniego luku bagażowego można zainstalować aż 6 dodatkowych zbiorników paliwa, co znakomicie przedłuża zasięg (w sumie aż 12 tys. km), ale wyklucza załadunek walizek VIP. Oba samoloty wyposażone są w specjalne urządzenia kodowanej łączności wojskowej, a także tajne systemy bezpieczeństwa i ochrony (m.in. informujące załogę o przeniknięciu niepożądanych osób na pokład!).

Zdjęcia: Ryszard T. Kominek


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.