Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Macedoński Mi-24

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 października 2010

Trzecie międzynarodowe pokazy lotnicze na lotnisku Logovardi w Macedonii pozwoliły na zapoznanie się z jednym z 10 użytych bojowo w 2001 śmigłowców Mi-24 wojsk lotniczych tego kraju.

Lotnisku Logovardi leży 8 km od miasta Bitola. Bitola to drugie największe miasto w Macedonii. Położone jest 180 km od stolicy kraju - Skopje i tylko 15 km od granicy z Grecją. Od 3 lat pod koniec września na lotnisku miejscowego aeroklubu Mirko Todorovski organizowane są największe Macedonii pokazy lotnicze, w których uczestniczą również maszyny bojowe wojsk lotniczych i obrony powietrznej - Makiedonsko Wojeno Wozudochoplawstwa.

Samodzielne lotnictwo wojskowe Macedonii powstało 10 czerwca 1992, po rozpadzie Jugosławii. Na początku wiele mówiło się o dostawach samolotów i śmigłowców bojowych z Bułgarii. Macedońskie Mi-24 zgrupowane dziś w 201. eskadrze przeciwpancernej - Protiw Oklopna Helikopterska Czeta - mają jednak inną historię. Na początku lotnictwo Ukrainy podarowało Macedończykom dwa Mi-24V, potem rząd w Skopje dokupił w tym samym kraju jeszcze 4 inne śmigłowce tego typu. W sumie po kilku kolejnych zakupach na Ukrainie do dyspozycji było 12 Mi-24 (10 Mi-24V + 2 Mi-24K). Obok 3 jednomiejscowych Su-25 i jednego dwumiejscowego stanowiły one główną siłę uderzeniową w 2001, kiedy doszło do starć z Albańczykami.

Na początku wojny, w marcu 2001 podstawowe misje bojowe powierzono śmigłowcom 201. eskadry. W czerwcu 2001 do akcji po raz pierwszy w historii weszły samoloty bojowe niepodległej Macedonii - Su-25.

Zdjęcie: Igor Bozinowski


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.