W ciągu najbliższych miesięcy siły zbrojne RPA rozpiszą przetarg na ok. 1200 ciężarówek o średniej ładowności. Do walki o kontrakt przygotowują się wiodący producenci.
Większość sprzętu wojsk lądowych RPA jest obecnie przestarzała i kończy okres swojego użytkowania. W związku z tym władze tego kraju zainicjowały szeroki program modernizacyjny. W jego wyniku do 2020 powinny zostać zastąpione lub zmodernizowane niemal wszystkie podstawowe systemy, w tym czołgi, transportery opancerzone, ppk, systemy przeciwlotnicze i dowodzenia. Jeden z kilkunastu programów - o interesujące nazwie Vistula - dotyczy zastąpienia ciężarówek rodziny Samil. Planuje się zakup do 3 tys. wozów o ładowności 5 i 10 t.
Już za kilka miesięcy powinien rozpocząć się przetarg na pierwszą partię ciężarówek - ok. 1200 pojazdów o szacowanej wartości 3,2 mld randów (467 mln USD). To już drugie podejście. Pierwszy przetarg rozpisano w połowie 2004, jednak po 3 latach wycofano się z niego po oskarżeniach o korupcję.
12 października Iveco i BAE Systems zawarły porozumienie o współpracy przy przetargu. Włoski producent ma bogate doświadczenie na rynku RPA, jednak ostatnio jego aktywność ograniczyła się do sprzedaży cywilnych pojazdów. Z kolei Brytyjczycy są właścicielem lub współwłaścicielem kilku zakładów zbrojeniowych, co wynika ze sprzedaży samolotów Gripen i Hawk. Oba przedsiębiorstwa zdecydowały się więc na proponowanie włoskich pojazdów, które miałyby być montowane lub produkowane w brytyjskich zakładach w RPA.
Wstępne zainteresowanie przetargiem wyraziło również kilkunastu innych dostawców. M.in. Mercedes-Benz podpisał już porozumienie z miejscową Land Mobility Technologies, w sprawie wspólnego oferowania niemieckich ciężarówek.