Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

50 rocznica największej katastrofy rakietowej

Astronautyka, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 24 października 2010

Na kosmodromie Bajkonur odbyły się uroczystości 50. rocznicy największej katastrofy w historii przemysłu rakietowego. Zginęło w niej co najmniej 74 ludzi.

24 października 1960 na kosmodromie Bajkonur o 18:45, na pół godziny przed pierwszym doświadczalnym startem, wybuchła rakieta balistyczna R-16 (izdielie 8K-64). Zginęło wówczas - według różnych źródeł - 74-126 ludzi. Powodem katastrofy było samoczynne uruchomienie się silnika drugiego stopnia rakiety. Płomienie z jego dyszy wylotowej zniszczyły zbiorniki paliwa pierwszego stopnia. Paliwo to rozlało się w promieniu ponad 100 m i spłonęło.

Na płaszczyźnie startowej znajdowało się bardzo wielu ludzi, w tym konstruktorzy rakiety. Większość z nich zginęła. Przeżył główny konstruktor R-16 - Michaił Jangiel, który oddalił się, żeby zapalić papierosa. Później, przez kilka miesięcy nie zajmował się pracą, nie mogąc wrócić do równowagi psychicznej.

Badaniem przyczyn katastrofy zajęła się specjalna komisja kierowana przez Leonida Breżniewa, wówczas przedstawiciela Rady Najwyższej ZSRS, A. Greczko, pierwszego zastępcę Ministra Obrony i D. Ustinowa. Komisja uznała winę obsługi kosmodromu. Zrehabilitowano ją dopiero 2 lutego 1996 na podstawie ustaleń kolejnej komisji, która została powołana 18 marca 1980.

Wydarzenie przeszło do historii, jako katastrofa Niedielina. Marszałek artylerii Mitrofan I. Niedielin zginął bowiem w wyniku eksplozji. Dziennik Prawda podał wówczas, że Niedielin zginął w katastrofie lotniczej...

Po raz pierwszy oficjalne informacje o katastrofie opublikowano w 1994. Podano wówczas, że w 1960 na Bajkonurze zginęło 57 żołnierzy i 17 przedstawicieli przemysłu. Rannych zostało 42 żołnierzy i 7 cywilów. Później w wyniku odniesionych ran zmarło jeszcze 4 ludzi. Nieoficjalnie podaje się, że ofiar było znacznie więcej.

Dziś, w ramach obchodów 50 rocznicy katastrofy przerwano wszelkie prace na kosmodromie Bajkonur. Pod pomnikiem upamiętniającym wydarzenie złożono kwiaty. Weterani przemysłu rakietowego, kosmonauci i przedstawiciele rządu złożyli też kwiaty pod Ścianą Kremlowską w Moskwie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.