Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Program argentyńskiego czołgu Patagon wstrzymany

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 grudnia 2007

Pierwsze dostawy używanych i odmłodzonych czołgów niemieckich Leopard 2A4 dla armii chilijskiej w listopadzie 2007 - 140 najnowocześniejszych wozów bojowych Ameryki Łacińskiej - wpłynęły na decyzję Argentyny o wstrzymaniu projektu budowy 53 własnych czołgów Patagon.

Jeden z pierwszych czołgów Patagon / Zdjęcie: Juan Carlos Cicalesi - Santiago Rivas

Wobec spodziewanej gorączki zakupów nowoczesnych czołgów podstawowych w państwach całego regionu (Chile odebrało pierwsze Leopardy A4) w sztabie wojsk lądowych uznano, że nie należy marnować pieniędzy na pojazdy o cechach konstrukcji doraźnej. Być może sygnalizuje to możliwość otwarcia Argentyny na nowocześniejsze wozy europejskie w umiarkowanej cenie (szansa dla polskich PT-91M?).

Decyzja o zastopowaniu programu Patagona jest zrozumiała, bowiem całe przedsięwzięcie, krytykowane od początku przez ekspertów cywilnych, jest wyraźnie opóźnione - 12 maja 2007 wojsku dostarczono zaledwie pierwsze 4 czołgi...

Wszystko zaczęło się w 2003, kiedy sztabowcy wojsk lądowych Argentyny wpadli na pomysł połączenia francuskich wież FL-12 z działami 105 mm - pobieranymi z kompletnie przestarzałych, muzealnych lekkich czołgów AMX-13 - z podwoziami gąsienicowymi Steyra z czołgów austriackich SK-105 Kurassier. Argentyna w latach 1970. produkowała wozy AMX-13, zaś Kurassiery zakupiła od Wiednia na wyjątkowo preferencyjnych warunkach. Zaplanowano, że francuskie wieże z austriackimi podwoziami będzie integrowało centrum logistyczno-obsługowe wojsk lądowych - BAL (Base de Apoyo Logistico) w Comodoro Rivadavia, na południu kraju w prowincji Chubut. Założono, że wybranych zostanie 40 wież w najlepszym stanie technicznym, zaś cała operacja budowy 40 czołgów Patagon pochłonie równowartość 23,4 mln USD. Potem, kiedy okazało się, że w dyspozycji są w sumie 53 dobre wieże (z 58 argentyńskich AMX-13 VCPC), zdecydowano się na opcję rozszerzenia programu o dalsze 13 pojazdów.

Austriackie Kurassiery SK-105 w służbie brygad zmechanizowanych stacjonujących w Patagonii, przy granicy z Chile / Zdjęcia: Juan Carlos Cicalesi - Santiago Rivas

Już wówczas eksperci w Buenos Aires sugerowali, że zakup z drugiej ręki w Europie centralnej lub wschodniej setki odmłodzonych wozów rodziny T-72, uzbrojonych w armaty 125 mm, będzie bardziej korzystny z militarnego i ekonomicznego punktu widzenia.

Projektem Patagona zarządzała Direccion de Investigacion, Desarrollo y Produccion (DIDEP) wojsk lądowych Argentyny. Program uruchomiono w 2005. 22 listopada 2005 pierwszy prototyp Patagona został przedstawiony publicznie przez Comando Logistico de Material w bazie Boulogne Sur Mer w prowincji Buenos Aires. Pod koniec 2005 przewidywano, że operacja integracji wieży z podwoziem i budowy nowego Patagona nie będzie trwała dłużej niż 45 dni. Potem jednak nagle zabrakło pieniędzy w budżecie armii. A ta przemieściła program Patagona na samo dno priorytetów modernizacyjnych. Obcięto również wydatki logistyczne na utrzymanie parku sprzętu pancernego, co przekreśliło także inny projekt - modernizacji czołgów AMX-13.

W 2007 postanowiono, że cała flota argentyńskich czołgów składać się będzie z wozów austriackich SK-105 w zmodernizowanym wariancie A2, własnych pojazdów TAM (Tanque Argentino Medino - 30-tonowy średni, uzbrojony w działo kal. 105 mm - zaprojektowany przez koncern Thyssen-Henschel w oparciu o rozwiązania bwp Marder, od 1979 w Argentynie zbudowano 600 egzemplarzy) i właśnie Patagonów. Te ostatnie miały być przeznaczone do pododdziałów wsparcia trzech brygad zmechanizowanych rozlokowanych w Patagonii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.